lördag 30 december 2017

År 2017, tillbakablick juli - dec, del 3

Sommaren blev ingen höjdare den heller! Inga långa värmeböljor, 
inga heta sommarnätter... däremot en hel del mulet och regnskurar... Trots allt
var det en skön sommar.  Juli månad bjöd på en hel del sol trots allt.


Kvällssol med sköna trädgårdshäng.
Men också regn med blommor som hängde i rabatterna....



Var det dåligt väder kunde jag ta en kopp kaffe inne i växthuset, där tomater och
gurkor frodades som aldrig förr! Bästa odlingssäsongen, jag hade tomater
som mognade tidigare än något annat år.


En dag åkte vi till Övermark för att se på tjärbränning och en annan dag åkte vi ut
på en härlig cykelturer i näromgivningen.


Och så tillbringade vi förstås minnesvärda tillfällen ute vid vårt sommarparadis.
Bastun är ju alltid varm och skön!


Sommaren bjöd på fantastiska solnedgångar, här stannade vi till vid Oravais fjärden
efter en minnesvärd kväll tillsammans med vänner och ett sommarteaterbesök.


Sommaren är också den tiden på året när vi träffar släkt och vänner, både hemma och borta.
Här tog vi båten ut till en släktings villa. Tyvärr blev det inte många båtutflykter under
sommaren  - och det skyller vi på vädret!


Så var vi inne i augusti, och den sista augusti skrev jag  på min blogg "Det var den
sommaren.... eller kom den ens?" Det ostadiga vädret fortsatte alltså....


Våra ankor stortrivdes. Varje sommar strövar de ute i trädgården.
För dom är det frihet att söka ätbart i gräsmattan och i blomrabatterna och att
värma sig i kvällssolen efter en yster tvagning i regnvatten....


Under augusti hann jag besöka en hel del marknader, här 1700-talsmarknaden
invid Storkyro gamla stenkyrka. 


Under augusti var vi också ut på vår första veteranbilsträff 
tillsammans med ägarna till denna Chrysler. En kall men intressant kväll!


Så var vi plötsligt inne i september och rönnbären lyste rödare än vanligt.
Det var ett riktigt rönnbärsår år 2017!


Våra kornåkrar hade sett så fina ut, men det usla vädret gjorde att säden
inte mognade, så vi tröskadei slutet av september och det är en månad senare
 än vanligt. I september plockade jag också massor av bär och svamp.



September tillbringade vi med lägenhetsrenovering inne i Vasa,
allt medan molnen och dimman låg som ett lock över landet.


De stunder solen lyste, då såg vi också höstens alla vackra färger!
Aldrig har väl världen blivit så färggrann som denna höst!



Oktober bjöd på flera trevliga historiska vandringar.



I slutet av oktober kom den första snön. Alla träd hade då inte
fällt sina löv - ännu en kalldusch vad årets väder beträffar....


Snön låg förstås inte kvar så länge, redan inne i november smalt snön,
men så kom det ny snö.... och så inleddes säsongen med hala vägar....



Älgjägarna fick fler licenser än vanligt och det blev mycket älgkött att fylla frysen med.


Under hela hösten var jag på massor av fina konserter, hösten är som
 gjord för kulturella aktiviteter.


Hösten är också gjord för långa promenader....
nåja, de stämmer in på alla årstider förresten...


Så skrev vi då äntligen december och det blev mera fest! Vi började 
månaden med sångfest, vi åt bakelser och tittade på fotoutställning. Sedan
firade vi Finland 100 år med pompa och ståt .... och mera körsång!




Julen kom, den gick och jag var så otroligt tacksam.

Så är år 2017 snart till ända.
Och här sitter jag och tycker det var otroligt
roligt att titta tillbaka på året som gått. Inget vidare väder, men många fina
och minnesvärda stunder ändå. Jag älskar mitt liv i de fyra årstiderna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar