torsdag 28 december 2017

År 2017, tillbakablick del 1

Så här på årets sista dagar brukar jag alltid gör en tillbakablick
över året som har gått. Idag tänker jag tillbaka på de stora händelserna under
året, sådant som jag inte skrivit om eller sådant som jag nämnt sådär i förbifarten.


År 2017 har varit ett händelserikt år - säg det året som inte varit det...
På lokalplanet har vi jobbat med byarenoveringsprojekt och på kommunalnivå har
det varit blåsigt värre med kommunsammanslagningsplaner. Här i regionen
sörjer vi ännu över regeringens beslut i sjukhusens jour-reform och på landsnivå
har vi upplevt massor av negativa regeringsbeslut som påverkat det svenska språkets
ställning. Landet har också drabbats av det första terrordådet när 
flera oskyldiga knivdödades i Åbo i augusti. 


Under året har vi också här i landet firat som aldrig förr. Finland 100 år
har varit väl värt att fira! Produkter, händelser och så en massa kungliga gäster
som har kommit på statsbesök. Till och med Potin avlade visit hos presidenten.
Ja, och så meddelades att presidentparet Niinistö/Haukio väntar barn, hurra!


Ute i världen har det precis som vanligt hänt en hel del. Krig och elände
har mött oss via tv:n varje dag. En ny USA president har gjort världen lite
mera oförutsägbar och kinesiska ledare och företag har tagit för sig mer, precis som
viss nordkorean med missiler.... Ja, inte blir det bättre här i världen, 
för ovanpå allt detta är det ju klimatförändringar och massor av plast i haven.....


På det privata planet har det däremot varit ett lugnt och skönt år. Jag har mått relativt
bra under hela året, trots min kroniska sjukdom. Och tjohoo jag har fått kontakt 
med en person som även har samma sjukdom som jag! Det var riktigt spännande att
få utbyta erfarenheter eftersom vi har en så ovanlig sjukdom. Under året har jag
(nåja, ett skogsbolag) avverkat delar av min skog som växt under generationer
 och det har varit en jättestor sak för mig. Dessutom har sonen nu
definitivt flyttat hemifrån - snyft - till eget. Vi renoverade hela lägenheten 
under en hel månad och vi gjorde det tillsammans...

Dagens foton visar på julen hemma hos oss.
Fler tillbakablickar blir det i morgon.

PS. Jag höll på att glömma skriva om årets berömda hashtag, nämligen
#metoo. Denna hashtag skapades i de sociala medierna för att uppmärksamma
hur omfattande sexuella trakasserier är mot kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar