tisdag 22 augusti 2017

Sköna augusti

En av mina favoritmånader är - och har alltid varit - augusti!
I augusti är det ännu sommar, men inte så där hektiskt, utan nu
har det liksom planat ut. Det bara flyter på. Ännu kan dagarna bjuda
på värme och kvällarna kan vara så fina. Och så mognar alla bären
och det doftar så gott i naturen. 
Här bjuder jag på några augustifoton. 

 

I augusti dofter det så gott från våra kornfält.


Krusbären mognar. De röda vinbären lyser röda och mina svarta
och vita vinbär är klara för plockning.



I mitten av augusti tar jag upp mina sättlökar och hänger upp
lökarna på tork.


Strandastern blommar vid min hemgård och ....


hemma hos oss börjar brittsommarastern slå ut.
Och titta i norr drar regnmolnen ihop sig.... Ja, augusti bjuder
på både sol och regn (men vi får absolut inte alls lika mycket regn som förra året).


Efter regn växer svamparna, så visst behövs det
lite regn också - för kantareller är ju så goda!


I augusti då är det jag som är ute i skogen och plockar
vildhallon och blåbär. Jag säger bara: sköna augusti!
Och så går jag ut på ännu en bärplockningsrunda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar