torsdag 10 augusti 2017

Gröna fingrar och cykeltjejer

Häromkvällen när sambon och jag var ut på kvällspromenad hamnade
vi i V:s och JI:s trädgård. De har en underbart inspirerande trädgård
 med massor av växter, främst ätliga sådana. Det är en fröjd att
låta sig inspireras av deras stora grönsaksland, som upptar hälften
av trädgården. Här växer allt från potatis, morötter och jordgubbar
till spenat, fänkål och bondbönor. I deras växthus dignar
olika tomatsorter, chili i olika färger, vindruvor och örter. Som sagt
det är bara att låta sig inspireras.


Jag plockade fram kameran när jag såg de vackra blommorna mitt i 
grönsaksodlingen. Som ett rött utropstecken!



I deras trädgård finns också olika bärbuskar och en mängd olika äppelträd.
Herrn i huset är den som ympar olika äppelsorter och i år dignar frukt från träden.


En ny spännande växt var ärtspenaten (visst var det så den hette?)
Jag hade aldrig sett den förut och den ätbara frukten såg ut som en grön larv...
Jag fick hem en näve "ärtbaljor".


Så igår kväll förvällde jag "ärtfrukten" i saltat vatten och
vi lät oss väl smaka tillsammans med egna tomater, gurkor, nypotatis
 och egenplockade kantareller.



Jag måste tillstå att även jag har jättefina tomater detta år. Hos mig
dignar bifftomater på rad. Vi äter flera tomater dagligen och goda är dom!
V och JI har gröna fingrar, men eftersom årets tomatskörd blir så bra även för mig,
 så tycker jag mig skönja lite ljusgrönt även på mina fingrar.


 I går hade jag besök av två hurtfriska cykeltjejer. De trampade 74 km
endast för att få en kopp kaffe hemma hos oss. Jag måste bara få säga att
här har ni två tjejer som imponerar på mig. Två friskusar som
som trots viss ålder årligen cyklar Botniacyklingen och som gör längre
 träningsrundor nästan varje vecka under sommaren.


Jag bjöd på kaffepaus med smörgås och nygräddade muffins med blåbär
och årets sista jordgubbar. Egentligen hade de varit värda en brakmiddag...


Sååå trevligt tjejer att ni tittade förbi!
De drog på sig "cykelvantar", spände på
sig cykelhjälmarna och så trampade de iväg hemåt.


Tur att det börjar med nedförsbacke, hörde jag G säga när de styrde
cyklarna hemåt. Gårdagen bjöd på rätt fint cykelväder. Inte för varmt,
inte för kallt, inte för hård vind, inget regn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar