torsdag 31 augusti 2017

Det var den sommaren....eller kom den ens?

Det har varit tyst här på bloggen i några dagar och det beror på att
jag har haft massor av arbete. Renoveringsarbete (får återkomma om 
detta längre fram).
För i kväll hade jag tänkt skriva några ord om sommaren som gått. I morgon 
skriver vi ju redan höstmånaden september. 





I måndags var jag till min hemgård för att plocka svarta o röda vinbär och stora, ännu
lite sura krusbär. Efter det höstlika villaavslutningsveckoslutet har denna vecka
bjudit på mycket varmare väder. Lite sensommarkänsla härom kvällen när vi
hade 16 grader ännu kl 22. Vädret är lite ombytligt.
Precis som det varit hela sommaren! Ibland känns det som om
jag ännu väntar på den där riktiga sommaren.....sommaren med långa, heta
dagar och nätter.... värmeböljor som bara dröjer sig kvar.....
Men se nej, dom värmeböljorna har vi bara fått drömma om denna sommar.


 Våren var kall och trög, allting startade någon vecka senare än normalt. Men
så i mitten av juni kom årets första - och enda - sammanhängande varm-vecka och
då liksom kom vi lite i fatt. Naturen blommade och den kändes riktigt hoppingivande.


Vi mumsade i oss både köpe-fisk och egenfångad abborre. Och så kom midsommaren,
lika efterlängtad som vanligt. Inte den varmaste, men vi tyckte den fick duga.


I mitten av juli plockade jag mina första egna jordgubbar. 
Jag är alltid lika överlycklig över de första röda gubbarna, så söta!
Trots att vi inte har haft det varmaste och soligaste vädret denna sommar,
har sommaren ändå varit mycket torr här hos oss. Det är som om
många regnskurar har gått förbi just vår lilla jordplätt. Fast - visst har vi
fått vår del av regnet vi också, våra vattentunnor har aldrig sinat som
de brukar göra vissa somrar....


Ibland har det blivit mat ute i solen, och rätt ofta förmiddagskaffe där ute.
Jag har verkligen försökt ta vara på solskensdagarna. Sommardagarna.
Sommartid lever vi rätt ofta med vädret, är det uppehållsväder är vi oftast utomhus.


Som vanligt har den här sommaren även bjudit på en hel del vackra solnedgångar.
Ibland tänker jag att det gäller att fånga ögonblicket och så har jag gått ut
just före läggdags. Då när det är som vackrast, kan jag ibland tycka.
Jag har mest varit hemma hela sommaren, nåja en och annan marknad och en
och annan släktträff har det väl varit, men "borta bra men hemma bäst" har varit
melodin för sommaren. Jag trivs med hemmalivet.


En hel del bär har jag plockat. Vissa har jag plockat på strå och 
andra bär har hamnat i en stor hink.


Sommarens stora projekt har varit skogsavverkningen och även olika 
målningsprojekt har stått på agendan. Många dagar -  ja till och med veckor - har 
gått i renoveringens tecken.


I morgon skriver vi september och sommaren är slut. 
Nästa vecka utlovas vackert solskensväder, då hoppas jag på
lagom värme, hög höstluft och kanske en och annan svamp för avhämtning
(dock en mera ätlig variant än den jag fotade i söndags).
Förhoppningsvis sätter även hösttröskningen igång snart, men ännu 
vill kornet ha massor av varma solskensdagar. (Det vill jag också!)
September blir en arbetsintensiv månad, härligt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar