tisdag 1 augusti 2017

Barndomsvänner och klassisk musik

Ni känner säkert igen er.
Vissa dagar händer ingenting, vardagen är precis som vanligt.
Och så plötsligt händer det!
Man har massor av roligt på agendan. 
Allt på samma dag.
Det är så jag hade det i går.


När jag började i skolan på första klass var vi fem stycken flickor (och några pojkar).
Åren har gått och vi fem flickor har blivit äldre (fast det tror ju inte vi!) och vi
har hållit kontakten (ibland med många års mellanrum - ibland har vi träffats oftare).
Igår strålade vi samman på en lunchrestaurang för en bit mat och lite kaffe.
Det blev en timme, det blev två timmar, tre timmar.... ja vi satt länge där på
lunchstället och babblade gamla minnen.


Tänk vi hade så roligt att jag alldeles glömde att ta fram kameran och det om något
är väl ett bevis på att man har haft en supertrevlig träff!
Så nu tjejer utmanar jag oss att åtminstone varje sommar ha en lunchträff.
Mat måste man ju ha och babbla måste man. Lite så, tänker jag.
(Nästa gång kanske kameran kommer fram, så jag
inte behöver visa bilder från vårt potatisland och vår kornåker....).
Tack tjejer, det var en gemytlig eftermiddag!


Jag hann endast hem en sväng så hoppade sambon och jag i bilen och styrde in till
staden för en konsert vid stadshuset. Just nu pågår Korsholms Musikfestspel
och vi hade lyckan att få några biljetter som väntade på oss.
En liten regnskur när vi åkte in till staden, fast efter en stund
tittade solen fram igen.


Konserten bjöd på både Sibelius, Strauss och nyskriven musik.
Festsalen i stadshuset blev en fin inramning till begåvade musikaliska 
ungdomar som spelade och sjöng.


När konserten var slut tyckte jag lite synd om sambon som inte fått någon riktig mat
på hela dagen, så vi kilade in på en av de trevliga restaurangerna i centrum.
Så i går åt jag ute på restaurang två gånger på samma dag!
När månne det har hänt senast?
Som sagt, allt roligt på samma dag.
Idag däremot, 
då fick jag stå vid spisen som vanligt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar