söndag 19 februari 2017

Älgarnas och hjortarnas revir

Det blev lite skogsjobb i veckan som gick. Skönt att vistas ute i den friska luften!
Härom dagen när vi kom ut till skogen konstaterade sambon att
här hade några älgar gått över vägen. Väl inne i skogen
fanns det färska älg- och hjortspår överallt!


Jag hade naturligtvis kameran med mig, så jag gav mig ut på en liten 
runda medan karlarna startade motorsågarna.


Spår i snön.... här är det mindre fotspår.
Troligen vitsvanshjort.


Det fanns spår överallt och tecken på deras "härjningar".
Här hade de stått bredvid en tallplanta och ätit tallbarr. Kanske gårdagens kvällsmål?
 De avklippta kvistarna var ett tydligt tecken!


En enrisbuske hade fått stilla djurens hunger.
Nu var det endast några bruna stammar kvar av busken och på marken låg
 några barriga grenar. Här bakom busken såg jag tydliga djurspår som gick
djupare in i skogen. Så jag följde efter.....


Älgtoalett (eventuellt hjorttoalett).


Här bredvid stenen hade ett djur lagt sig ner för att vila.
Kanske nattens skönhetssömn?


Några meter bort under en stor gran fanns en annan bädd.
Runt omkring granen såg jag tydliga tecken på flera bäddplatser....


Efter att ha jobbat några timmar inne i skogen gick jag ut mot en åker.
Där ute på åkern fanns djurspår som gick kors och tvärs i snön.
Inte dagens fotspår, men kanske +från föregående natt?
Vi som hade jobbat med både motorsågar och traktorn hade naturligtvis
varken sett älgarna eller hjortarna under dagen, vi hade helt klart fört för mycket oväsen.
Men kanske, kanske efter ytterligare någon timme i kvällningen när lugnet väl hade lagt sig,
då kanske djuren återkom till ännu en natt i vår skog....

Vi åkte hemåt när månen började visa sig på himlen.
Vi överlämnade skogen till de vilda djuren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar