lördag 18 februari 2017

Damer på vift, Helsingfors-reflektioner. Del 3

Vår tvådagars vistelse i Helsingfors var över och vi tre
damer på vift (läs här, del 1 och här, del 2 ) skumpade på tåget norröver igen....
 Under vår resa gjorde vi en del reflektioner, de flesta med glimten i ögat.


Den första reflexion blir helt klart den att det gör gott att röra på sig.
Att vidga vyerna - om än bara inom landet. Att återse gamla välkända miljöer
men också ha möjligheter att finna nya - som inspirerar.
En sak som vi alla tre damer la märke till på denna tripp var hur villiga folk var
att prata svenska med oss. Och det började ju så bra. Så bra att vi blev riktigt glada!
För både konduktören och serveringspersonalen på tåget söderöver pratade svenska
och t.o.m. önskade "Trevlig resa!" Smaka på den! 
Men sedan lade jag märke till att både engelska och ryska var mycket mera synliga
i Helsingfors - det andra inhemska (=svenska) kom faktiskt lite i skymundan...
Men trots allt gjorde vi oss förstådda. Ibland på svenska och ibland på finska.
Så egentligen fick dagarnas människomöten riktigt bra! Jag hade säkert klarat
av engelska också, men det var ingen som ville prata engelska med mig just där och då.
Om jag får rekommendera något till ungdomar av idag så är det:
Studera språk! Studera många språk!
 För språk är en nyckel människor emellan!
Allas vår värld krymper och att kunna kommunicera med andra människor
på ett annat språk än ens eget modersmål kommer att bli så mycket viktigare
 i framtiden. Nåja.... egentligen är framtiden redan här.


(Ständerhuset, används numera av statsrådet och den övriga
statsförvaltningen som mötes- och representationslokal.)
Ja, om vi nu är inne på studieprogram för ungdomar så borde de även
studera mera historia. Ja, då skulle man också veta historien kring huset ovan....


Jag har bott och arbetat i Helsingfors, så det är alltid roligt att kolla in "mitt"
fönster i byggnaden där jag jobbade mitt inne i centrum. Ja,  alla vi tre har/har haft
anknytningar till huvudstaden i våra arbeten. Arbeten, ärenden, kurser, möten.
 Numera är vi väl rätt fullärda, ja i alla fall om vi får säga det själva....
För med glimten i ögat kommenterade vi allt emellanåt, att här
"borde vi nog också var med och styra och ställa....".


När vi gick förbi något av landets ministerier kunde vi inte låta bli att
konstatera att "Här är vi! Vi kan hjälpa till att reda upp en och annan soppa
som dagens politiker såsar på med...." Vi suckade och konstaterade att det var en hel del
 vi borde reda upp....! Sedan pratade vi lite politik och suckade lite till....


Men vi tre damer tyckte det ändå var rätt trevligt att vandra upp och ner
längs stadens gator (så att åtminstone jag fick onda fötter...men det är sådana uppoffringar
som man gör bara för att få vandra runt i vår vackra huvudstad). Och det vill vi ändå ha sagt
(jag hoppas jag kan prata för oss alla tre) att vi tycker om vårt land, om vår huvudstad.

Tips:
Undrar du vart du skall åka i sommar, gör en vända till Helsingfors!
Garanterat trevligt! Vi hade riktigt trevligt i två dagar!
Så: Tackar min damer, vi gjorde vårt bästa för att få trevliga dagar!
Och trevligt hade vi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar