måndag 6 februari 2017

I kväll har jag bakat gahkku

I morse läste jag på nätet att det är samernas nationaldag den 6 februari
och då bestämde jag mig för att i dag skulle jag baka gahkku. 
Gahkku är ett tunnbröd som samerna brukar baka ute i naturen.  
Men jag bakar mitt bröd i min stekpanna i köket. Det är ju så gott att äta 
detta bröd riktigt varmt, så varmt att smöret rinner mellan fingrarna....


Men det hann bli kväll innan jag satte igång med brödbaket.
Tio runda bröd blev det och nu sitter jag och är så mätt
efter allt varmt bröd.... med smör mellan fingrarna....
 

1 kommentar:

  1. Är det som någon slags pannkakebröd ? och inget recept fick vi . . .
    Ska googla se om det finns med där.
    Jag hörde också om Samernas !00 års jubileum av första nationaldagen.
    Hoppas de har roligt.
    Något som vi sällan äter är renkött, det finns inte alltid att köpa i våra mindre samhällen. Men Ängelholms Maxi finns otaliga djurkött att köpa av, krokodil, antilop,
    så där finns alltid renkött. En rätt tillagad renskavs-gryta med svamp och potatismos
    är det bästa jag vet. Så blir det när man sällan äter det.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera