måndag 6 juni 2016

Järnnätter och spöken i växthuset

I början av juni brukar det alltid vara nätter med frost
här på våra breddgrader. I går kväll mojnade vinden och temperaturen
föll nedåt. Väderlekstjänsten varnade för frost till natten. Det är dom
här nätterna vi väntat på, dom livsfarliga järnnätterna.....


Så jag täckte mina blommande petunior och inne i växthuset svepte jag in växterna 
i fiberduk. I skymningen såg det ut som spöken i växthuset....


Huu huu....!
Vi hade 0,2 grader vid stugväggen i natt, så tack och lov ser det ut som om alla
växterna har klarat sig (t.o.m. potatisen ute på slätten ser grön och fin ut).


Den här tomatplantan ser lite slokande ut, men det är så den växt
till sig denna vår. Nu är det ännu en kall natt på kommande, men sedan
kanske det blir mulet och regn - och varmare nattetid.


I växthuset blommar det som bäst. Där odlar jag både tomat, gurka
och paprika. Dessutom har jag en del sommarblommor där inne,
som inte har blivit utplanterade. Men snart är järnnätterna över, så då
hamnar blommorna i rabatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar