tisdag 17 juli 2012

Flyghavre

Igår kväll var jag ut på jakt efter flyghavre i våra sädesfält.
Flyghavre är ett ettårigt ogräs (av värsta sorten!). En planta kan producera
hundratals frön som bevaras i marken i flera år. I Finland finns det lag
på att man skall bekämpa spridningen av flyghavren. Det fuktiga vädret i
kombination med sol har gjort att flyghavren har trivts denna sommar.
Det vanligaste sättet att hålla efter flyghavren är att gå igenom alla åkrar och
för hand plocka flyghavren. Jag hittade några ax i en av havreåkrarna.




Jag plockar axen (det gäller att få upp dom med rot) och sätter
allt i en plastpåse. Sedan bränner vi upp påsens innehåll.

I kornfälten hittade jag ingen flyghavre.


Jag gick upp och ner längs fälten. Det blev några timmar ute i kvällssolen.
Jag såg också några fåglar på min vandring.



Det ser ut att bli mycket hallon i år! Jag som älskar hallon, tänk bara
på hallonsaft eller hallonpaj eller hallonkräm eller.....


Ikväll är det rensning i potatislandet som gäller!

Jag önskar er alla en skön afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar