söndag 29 juli 2012

Åska och villaliv

Inatt har vi haft årets första åska. Mitt i natten vaknade jag av att det 
mullrade, sedan började blixtarna lysa upp hela sovrummet. Åskskuren var inte 
alltför nära, men regnet vräkte ner och blixtarna syntes fast man blundade.
Ett-två-tre-fyra-fem-sex, jag räknade sekunderna innan åskknallarna
bullrade in. Den blixten var inte så nära... 
Nä, inte roligt när det åskar!

På fredagskvällen åkte vi ut till vår villa och kom hem sent igår kväll (vi var
som sagt förberedda på att det skulle bli åska). Vi har haft en så skön
week-end ute vid vår havsvik! Det brukar ta en stund innan man riktigt kan
koppla av efter arbetsveckan, så när jag väntade på att vår fredagsbastu
skulle bli varm, gick jag ut på vår udde (Piren, kallar jag stället).
Jag tog med mig några gamla sittdynor och tidningen Lantliv, 
så satt jag och läste och drömde mig bort till stylade och
välstädade sommarhem. Sommarskönt i kvällssolen!





Där ute på udden mellan stenarna finns en liten gräsplätt, där har jag
satt ut en gammal vit plaststol som kan stå ute i ur och skur. På
gräsplätten växer olika växter. Olika blomsorter avlöser varandra under 
sommarens lopp. Nu blommade där en vit och vacker blomma.
Någon som vet vad den heter?



Efter bastun känner man sig som en ny människa. Sonen kom också
ut till villan och så var hela familjen samlad.
Nu kopplar jag av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar