torsdag 19 juli 2018

Sommarens värmebölja

Hej hallå! Nu är jag tillbaka!
Det har varit tyst här på bloggen några veckor - kanske är det någon som
har märkt? Saken är den att vi varit till Amerika, till Texas i 10 dagar.
Vi kom hem på tisdagskvällen och nu har vi landat i den vanliga
dygnsrytmen igen. Och så har vi landat i samma hetta här hemma
som vi hade i Texas. Jag kommer att blogga mera om vår resa, men nu
ville jag bara notera att jag lever och att jag svettas....


Det var två glada ankor som mötte oss när vi kom hem.
Oj, så överraskade de blev och oj så dom kvackade!
Åtminstone två vänner som funderat var vi hållit hus.



Här hemma hade det hänt en hel del när vi varit borta. Jag menar säden
hade mognat till ljusgul och min trädgård prunkade av blommor som inte ens
var knoppar när vi åkte iväg! Finlandsvärmen hade levererat i år!


Igår hade vi värmerekord i våra trakter. 
33,6 grader Celsius uppmättes officiellt som
sommaren högsta temperatur för hela landat här i Vasa.
Efter att vi svettats i 35-40 graders hetta i Texas tänkte vi att vi kanske
vant oss vid heta sommardagar. Men icke! Vi svettades också igår.
Vi svettades så mycket att vi måste styra kosan ut till vårt sommarparadis.
Där var det också varmt, men det fläktade så skönt i skuggan ute på
verandan. Jag löste korsord och mumsade på kex och drack kaffe.


Kl 10 i går kväll kunde jag inte hålla mig längre. Det var ännu stekhett ute
(termometern på verandan som hela dagen varit i skuggan visade 29 grader kl 22!),
men jag klädde mig i långbyxor och jacka med huva, försåg mig med
myggsprej och vandrade iväg till en skogsmyr för att plocka hjortron.
Och visst hittade jag guldet där ute på mossen!
Jag hade en härlig, varm timme ute på myren (och inga vargar såg jag)
innan jag stapplade iväg hemåt med svetten lackandes längs ryggen.


Denna varma dag har vi jobbat med att dra upp vass i vår havsvik.
Ett varmt och slitsamt jobb det också. Men vattnet var härligt svalkande
och vi trivs ute i naturen. Ikväll blir det sommarteater ute i det fria.
Garanterat varmt blir det och garanterat inget regn denna sommarkväll....
Vilket väder! Precis det här drömde jag om i vintras när kölden
knäppte i husknutarna!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar