söndag 22 juli 2018

The Sound of Music på Båskasvallen

Världskänd musikal som sommarteater under bar himmel - kan det verkligen
fungera, tänkte jag lite skeptiskt till en början....? Men dagen var varm och
det såg ut att bli en tropiskt varm afton, så jag bokade en av de sista platserna
till Korsholms teaters föreställning "The Sound of Music" för kvällen. 
Och jag blev verkligen inte besviken! 
En underbar föreställning som gjorde mig glad ända in i
hjärteroten! Fina amatörer sjöng och dansade sig rakt in i mitt hjärta.
Jag log hela vägen hem!
Det var fullsatta läktare och det var skådespelare/sångare som bjöd 
på sig själva. Ännu spelas några föreställningar, boka gärna biljetter
om det finns lediga platser och få en fin musikalafton du också!


The Sound of Music handlar om Maria som älskar att sjunga.


Maria är egentligen nunna, men hon är för levnadsglad för klosterlivet
och abbedissan erbjuder henne att bli guvernant hos kapten von Trapp
 och hans sju barn.


De sju barnen har drillats av sin far, kapten von Trapp, att agera enligt
visselpipan. Hans sörjer sin döda fru och han letar efter en ny mor till barnen....
Och barnen avskyr alla guvernanter som anställs i familjen...


...ända tills Maria trollbinder barnen med sång och dans.



Sången ljuder igenom hela pjäsen.





Det är inte enbart Maria som älskar att sjunga, kapten von Trapp upptäcker
också att han alltid har älskat musik och sång.


Det uppstår heta känslor och Marias kärlek är besvarad.


Det blir bröllop och efter smekmånaden lyckas hela den österrikiska 
familjen rymma undan nazisterna, upp över bergen....
Det var en rätt lång föreställning, över tre timmar lång. 
I pausen bjöds vi på kaffe och bulle. 
Det var en härlig sommarkväll på Båskasvallen!

1 kommentar: