fredag 20 december 2019

Julbordet

Det är mycket sällan vi äter ute på restaurang, men till julen vill
vi gärna gå ut för att mumsa på saliga julbordet. Som en 
liten förberedelse inför hela julhelgens julsmaker och lite 
för att tänja ut magen så att det skall rymmas 
allt gott från julaftonens matbord.....


Igår åkte vi ut till restaurang Berny´s för att avnjuta deras julbord
till lunch. Klockan var 12 när vi körde över Replotbron, en blek
decembersol lyste och himlen var alldeles klarblå (tänka sig!).


Vi var ett gäng på sex personer och vi fick ett fönsterbord. Här har vi så
förrätten, en hel tallrik fylld med sillar, laxar, olika skinkor och sallader.


Till varmrätt bestämde jag mig för lutfisk med vitsås och massor av
kryddpeppar. Och förstås mina favoriter kållåda och morotslåda.
Mmmm, det var så gott med lutfisk! (Vi åt alltid lutfisk på julafton
när jag bodde hemma, men numera blir det så sällan man äter den fisken).
Slutligen botaniserade vi oss fram till godsakerna på efterrättsbordet.
Tyvärr blev det ingen bild av de godsakerna jag öste upp, jag 
älskar ju sötsaker så ibland hinner man inte fota....
Det var smaskigt och gott och vi satt i timmar och njöt av utsikten
och maten. Och vi behövde inte äta mera den dagen.
 

1 kommentar:

  1. Ser gott ut det där tyvärr hinner man inte på julbord då man jobbar .kramen Nette

    SvaraRadera