söndag 1 december 2019

Första advent och lilla jul

Välkommen december hälsar jag denna dag.
Den här helgen har vi firat första advent och tänt det första ljuset.
Ja, och så har ju vi finlandssvenskar firat lilla jul. Lilla jul firar vi
alltid lördagen före den första söndagen i advent. 
Så idag har vi firat första advent och i går lördag firade vi lilla jul!
Det är roligt att ha massor av firande i kalendern!


Idag firade vi med att åka till Stundars julmarknad.
Jag kände bara att jag ville få lite julkänsla och julkänslan brukar infinna
sig när man vandrar mellan försäljningsstånden som finns uppsatta
bland de gamla husen på Stundars museiområde.



Klockan hann bli sena eftermiddag innan vi åkte, 
så jag antar att den största anstormningen hade gått förbi. 
Men visst var det mycket folk som
ännu strosade kring på området.




Vi vandrade runt och njöt av alla vackra handarbetade produkterna.
Här strosade folk i alla åldrar och stämningen var god.
Några nygräddade Stundarsgrisar fick följa med mig hem.


Ute hade vi 0 grader, men den kalla vinden
gjorde att det kändes rätt ruggigt.
Vi gick in i bleckslagarens stuga för att värma oss.



Visst får man en härlig julkänsla av dessa tomtar?
(Snart måste jag sätta mig ned och pyssla, fick massor av ideer....)


Årets första julmarknad är nu avklarad 
och det är bara första december....
Välkommen advent med alla dina juleljus!

1 kommentar:

  1. Man brukar alltid få så många bra idéer efter att ha besökt en julmarknad.

    SvaraRadera