tisdag 24 december 2019

God jul!

Det är julaftons förmiddag som övergår i eftermiddag.
Här hos oss har julefriden lagt sig och det doftar gott från köket.
Julgranen är inne och sprider juleljus och barrdoft.
Där ute är det gråtrist som vanligt och egentligen ingen gnistrande snö,
men julstämningen har ändå intagit hela oss för nu lyser
alla ljusen upp i det gråmörka.




Julängeln i granen viker ut sina vingar för en fridfull jul.
Morgonens mörker och stillhet sänker sig över huset.


På kakelugnskransen har åter den glada snögubbsfamiljen hittat fram.


Julens blommor sprider färg åt köket medan jag har fixat lite julmat.
Snart sätter vi oss i bilen för att åka med både klappar och mat till
sambons syster för att vi där skall fira med hela släkten. Det kommer 
att bli ett hus fyllt med  mat och glam och tindrande barnaögon. 
Jag är så tacksam för att få vara med i sambons stora familj.


Igår tända jag ljus på min släkts gravar. Jag önskade mina 
föräldrar en god jul med varsitt brinnande ljus och även de
tidigare generationerna fick varsitt ljus på sina gravar.
Vid kyrkan hade man öppnat porten till stallet där Jesusfamiljen 
med alla djuren. Det är en vacker gest.


Jag ber att få önska er alla en Fridfull Jul
och ta hand om varandra!

Nu tändas tusen juleljus
på jorden mörka rund,
och tusen, tusen stråla och 
på himlens djupblå grund.
 

1 kommentar: