söndag 8 december 2019

Andra advent ..... och mycket har hänt....

Redan andra advent - och idag blev det andra ljuset tänt!
December är en månad när det händer mycket.
Dagarna rullar på i snabb takt, för så här under årets sista månad
är det mycket julfix och -trix.


Idag har vi varit på den årliga kusinträffen till Härmä och där har vi
förstås ätit gott och skrattat mycket. Nu hade jag också gjort klart boken
om vår farmor Lovisa och farfar Erik och alla våra släktingar.
Det var så roligt att kunna dela ut boken som knyter släkten
samman från 1500-talet fram till våra dagar.


 Tack K för Fazers Blå karameller och även för havtorns- och björksavsglöggen
från Granholm´s, den skall jag avnjuta med vördnad!


Så här i juletider är ändå det allra roligaste att kunna ge saker.
För någon dag sedan samlade vi in matvaror här i byn, för att ge
till alla de hjälpbehövande som finns i vårt samhälle. För visst är det 
fint att kunna ge till dom som kämpar med sin ekonomi omkring julen,
kanske med sjukdom och arbetslöshet i bagaget. Jag förde min kasse med
mat till insamlingen nästan genast dörrarna öppnades, sedan fick vi på FB
se att det kommit in minst femdubbelt fler matkassar än på fotot ovan när
kvällens insamling väl var över. Nu är det församlingarna som kommer att
ordna med utdelningen till behövande så här före jul.
Det känns så fint att man kan dela med sig en lite smula...



Julen ja, den närmar sig med stormsteg. Härom dagen följde jag med
sambon in till staden, han skulle på mat tillsammans med några fd
arbetskamrater. Jag gick runt och beundrade stadens juldekorationer.
(Men snön .... den har töat bort och istället har vi haft dagar med ishalka....)



I varuhusen glittrade det i varje hörn så här års, 
både isbjörnar och julgranar i olika former.


På min stadsdag ringde jag sonen och han och hans sambo och frågade
om de kunde komma på lunch med mig. 
Jovisst det gick bra, fick jag till svar. Hurraaa!
Vi bestämde oss för att äta på Ristorante Momento (där jag valde en
jättegod sallad!). Där satt vi en bra stund och åt o pratade.
Ungdomarna njöt av sin lediga dag, dagen efter skulle sonen köra de
800 km norröver för några veckors jobb innan julen och hans sambo
skulle få några lediga kvällar inför höstens stora tent... (Där satt jag och njöt....
för tusan gånger hellre en stunds avkoppling i trevligt sällskap än julstress 
i stadens affärer om ni frågar mig!)


För att komma i julstämning så här denna söndagskväll plockar jag
fram ett foto från dagen då vi var på kalas vid lokalen. 
Den dagen glittrade snön i den nedåtgående solen. Julfint och vackert.

 Glad andra advent alla som kikar in hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar