fredag 14 september 2018

På cykeltur bland sensommarens blommor

När jag köpte mig en ny telefon upptäckte jag att jag samtidigt fick
möjlighet att följa med hur många steg jag avverkar varje dag.
Nå, nu är det ju så att jag måste ha telefonen med mig när jag tar mina steg,
och det är ju sällan jag har den i fickan när jag rör på mig här inne eller runt på gården . 
Men jag har numera satt som mål att röra på mig minst 10.000 steg per dag, helst fler.
Jag har nämligen läst att i min ålder skall man röra på sig minst detta antal 
steg per dag och jag har märkt att jag mår bra av att röra på mig mycket. Inte behöver 
jag springa dessa steg utan jag känner att det är helt ok att bara röra på sig.
Att ta ett steg - som blir två - och så vandrar jag vidare....
Nåväl, varje dag är jag ut på promenadlänk och jag har upptäckt att jag faktiskt
rör på mig mellan 10.000-15.000 steg per dag. Hurra för mig!
För några kvällar sedan var jag ute på cykeltur, en härlig motionsform det också
och kameran fick hänga med i cykelkorgen....


Kvällssolen flödade, tänk så vacker sensommar vi har haft!

 
Jag trampade förbi öppna landskap med gula tröskade fält och vägkanter som
ännu blommade överdådigt. Vi har ju faktiskt inte haft någon frost ännu!
 
 
Här blommar klöver som vilken sommardag som helst!
Och så kom jag fram till blomsterängen...




På den här ängen härskar blommorna i alla färger!
Så vackert att man nästan dånar av!


Jag cyklade vidare och åkte förbi de små vattendragen
där vattnet låg alldeles spegelblankt.
Kvällsmolnen låg över landbacken och det var en varm och skön kväll.



Jag åkte också förbi naturåkern med strålande solrosor och havre.
(Det var nu jag upptäckte att det började skymma, jag måste nog vända hemåt...)



Och har ni märkt att vi trots en torr sommar har massor av svamp i naturen.
Visst är den röda flugsvampen vacker, men ack så farlig...


Solen hann gå till vila innan jag var hemma. Här har jag ännu ett antal
kilometer kvar att cykla, men jag stannade bara för att det var så vackert.
Och så kunde jag inte låta bli att undra vem som satt på planet som
syns där uppe i skyn....
Fast frågan är ju om dom som sitter i planet får de antal steg 
som får dom att må bra. Jag trampade i alla fall hemåt.
Och hade nått mitt mål för dagen.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar