fredag 1 juni 2018

Välkommen sommarmånaden Juni!

Det känns onekligen lite konstigt att det bara är det första juni idag,
för vi har ju haft sommar i flera veckor redan! Härliga soliga dagar har vi haft!
Ute i naturen har allt hänt på en gång. Nu blommar de sista liljekonvaljerna,
och även syrenen, dom som är våra midsommarblommor.....
Och det är torrt ute i markerna. Vi har inte fått minsta regn de senaste
 trettio dagar och högtrycket det har dragit bort allt havsvatten....
Onekligen känns det lite konstigt, men ett sådant väderläge som
vi har haft denna maj månad har det tydligen inte varit de 
senaste 250 åren, på ett ungefär!
Det sköna vädret och det myckna arbetet har gjort att jag
inte alls har hunnit blogga, här sitter jag med foton som är
helt inaktuella. Men några får ändå plats denna fredagskväll den första juni.


Redan för två veckor sedan började liljekonvaljerna blomma ute vid
vårt sommarparadis. Liljekonvaljdoften betyder SOMMAR för mig!


Hagtonshäcken blommade så vackert vid mitt barndomshem 
när vi klippte gräset här om kvällen.


För någon dag sedan åkte vi ut till vår sommarvilla för att sova över 
när det blev för hett här på landbacken och
där ute på en sten solade sig en vacker sjöfågel i kvällssolen
 (jag är urkass på sjöfågelarter, men söta är dom!)


Pippin hoppade i plurret när jag kom närmare med min kamera,
men ser ni bubblorna på vattnet? Det var ett fiskstim
som snappade luft i kvällningen...


Och som sagt har vi mindre och mindre havsvatten för var dag som
högtrycket ligger på. Just nu är det minus 50 - 100 cm, och det innebär
att alla stenarna där ute vid kusten växer "på höjden" och blir synliga....


Jag måste förevisa denna pippi också, det är en art som skriker 
varje morgon och har ett fasligt liv när den flyger från sten till sten...


Väl hemma igen är jag ute på mina kvällspromenader och dom har blivit
rätt sena den senaste veckan, eftersom vi den här årstiden har ljust 
nästan dygnet runt.



Våra syrenbuskar i kvällsdunkel. Ni kan bara föreställa er doften
sena kvällar när jag kommer hem från min kvällsrunda och svänger
in på vår gård och välkomnas av syrendoften....


I går kväll dök några moln upp vid horisonten. Jag hoppades på regn till
natten, men tji fick man! Det är lika torrt som i går....
Ser ni solstrålarna som bildades på den blå kvällshimlen?
Vackert, tycker jag!
Välkommen sköna JUNI och tack för en otroligt härlig MAJ!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar