söndag 3 juni 2018

På kvällspromenaden bland djur och växter

Det varma vackra vädret har fortsatt och fortsatt, 
men nu påstår meteorologerna att vi får börja förbereda
oss på lite normalare temperaturer. Lite bekymrad bli jag när
jag hör att de härliga kvällarna snart förvandlas till "långärmat väder"...
Häromkvällen fick jag med mig sambon på en långpromenad, kvällen
var så ljummen och vacker - och de första myggen gjorde sig gällande
när vi kom fram till skogen.


Ute på slätten har timotejen börjat blomma. 
Här flankerad av ängssyra och utblommade maskrosor.

 

Grönt och vackert i en glänta som visar kvällssolen.
Klockan är omkring 21.30 och solen lyser som på dagen!


Längs vägen blommar åkerbären.


Mot skogen sprider getporsen sin doft .


"Ssss..." viskar sambon och pekar ut på en solig åker. Och där mot
den mörka skogen ser jag rödrävsmamman som är på kvällsjakt.


Hon springer ut på ängen och det är svårt att hinna följa henne med kameran.
Hon har öronen på helspänn, kanske döljer sig någon liten mus eller
sork bland gräset... Rävmamman har ungar även denna sommar, men 
ännu har vi inte lyckats lokalisera hennes nya gömsle.


Inne i skogen går vi förbi fågelboet som är byggt uppe i en avbruten tallstam.
Visst är det lilla fågelmamman som kikar ner på mig?

 
Väl hemma igen upptäcker jag den lilla trast ungen som fallit, eller knuffats,
ur sitt bo uppe i en gran. Den piper och springer kring på marken.
Uppe i granen sitter mamman och skriker hon också.


Ännu kan inte fågelungen flyga, så den är beroende av mamman för 
att få föda. Den kollar länge in mig för att säkerställa att
det inte är jag som är mamman....



Efter en stund går jag och kollar hur det har gått för den lilla ungen.
Nu har den krupit/hoppat upp på en rishög och sitter på en torkad gren.
Lilla pippin och jag får ögonkontakt, men den inser att jag inte
kommer med insekter och den ser lite besviket på mig.
Dagen efter var ungen borta från grenen.
Jag hoppas den får ett långt och lyckligt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar