onsdag 6 juni 2018

Regndansen

Nu har det inte regnat på över en månad här hos oss. Dessutom har det
blåst starka vindar de senaste dagarna, så nu håller allt på att torka bort. Allt blir
förkrympt och ack så eldfängt. Jag har provat många olika knep för att det skulle 
komma minsta droppe från molnen som seglat förbi på himlen, men se nej.
Idag prövade jag på en regndans.... en annan kommer ju ihåg filmerna
från barndomen när indianerna dansade sin regndans kring lägerelden.
Lite så var dagens regndans (bakom några uthus så att grannarna inte skulle
se mig och tro att jag fått solsting eller något ännu värre...).


Igår prövade jag att locka fram regn med att tvätta trasmattor. Ni vet ju att dessa
mattor behöver massor av torkväder efteråt. Nej, inget regn ännu .... och snart
har mattorna torkat ....


Det blev mattvätt hemma på gården. Med gamla sågbockar, högtryckstvätt
och tallsåpa. Efteråt hängde mattor lite överallt i trädgården. 


Jag försökte med massor av fula miner. Här står jag med saxen i högsta hugg.
Okej, det var sambon som blev klippt i håret (i lä för vinden bredvid en vedhög).


Här är det så torrt att dammet ryker när en av grannarna rastar sin häst.
Det bolmar damm lång väg. Host, harkel!


Vår ankor tar det däremot lugnt i torkan, men visst är de mer smutsiga än vanligt.
De har ju inga vattenpölar att tvätta sig i!


Annars är det grönt och vackert som ni ser, men den där frodig växtligheten
har kommit av sig lite grann. På min kvällspromenad såg jag att hundlokorna 
blommade, tidigare än vanligt här också. Ja, allt kommer ju så snabbt i år. 


Här är de svart-vit randiga kossorna ute på bete. Tittar man på bilden 
kunde man tro att vi är inne i juli-augusti... 


Jag såg några moln och jag såg att dom läkte lite vatten... men det var ute till havs!
Långt borta och alldeles onödigt med regn ute till havs, kan tyckas.
Men nu har jag ju dansat regndansen, 
så nu får vi se hur mycket den var värd....
(håll tummarna! för det är sällan man vill ha regn även dagtid!)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar