måndag 4 juni 2018

Första veckoslutet i juni

Så har då det första veckoslutet i juni rullat förbi och studenterna
har fått sina vita mössor och många andra har fått sin examen.
Alla skolbarn har härmed fått sommarlov och idag på barnens första lediga
sommarlovsdag har det tyvärr varit en blåsig och lite kyligare dag, vi har
ju vant oss vid något helt annat... Men helgen var solig, varm och fin!
Vi uppvaktade A som tagit sin andra examen och på köpet fick vi oss till livs
massor av gott, både salt och sött. 


På lördagseftermiddagen åkte vi ut till vår
sommarstuga för att ta det lugnt - för en gångs skull.



Jag hade tänkt sitta på verandan och vippa med tårna, men vet ni vad:
Nu har myggen kommit - och inte ett mygg utan tusentals!


Här försökte jag fota ett gäng mygg/knott som hade "kalas" bredvid verandan....
Nej, det blev inget vippande med tårna, det blev inget häng på verandan över huvud taget!
Istället duschade jag in mig med lite myggmedel och så jobbade vi med veden istället.


Utanför vår brygga stod en svan och sov. Hen sov stående på ett ben och med
halsen inlindad längs kroppen.


Hens kompanjon eller fru/man var inte långt borta.


Månne dom sover en i taget? 
Den ena sover och den andra äter & håller vakt?


Nåja, nu var båda vakna och bestämmer sig för att simma vidare.


Efter någon timme såg jag dom två svanarna stå på varsin sten
och nu putsade dom sina fjädrar. Eller så var det ett annat svanpar, vad vet jag....



Kvällen blev den mest ljuvliga sommarkväll man kan tänka sig!
För oss var det bastubad som gällde, njutning på hög nivå!
Vid en av grannvillorna var det kvällssimning och glada barnarop.
Där var det säkert några som just fått sommarlov!


När jag var klar i bastun såg jag flera svanar i vår vik. 
Men oj, nu var dom ju flera stycken!



Dom var hela fem stycken på rad!


Ett par skrakar simmade förbi vår brygga. Dom verkade inte ha bråttom
så vi lät dom simma förbi innan vi gick från bastun upp till villan.


Innan jag kröp till kojs för natten gick jag ut en sista runda.
Nu var det alldeles myggfritt, konstigt nog, och det var varmt och skönt.
Ute på en sten satt en and och kollade läget.
Här ute vid havsfjärden händer det alltid något!

1 kommentar:

  1. Visst var det mygg och stora sådan ,får hoppas dom frusit bort nu i den kalla vinden . Hur ser er sommar ut ,när har ni bäst möjlighet att komma och hälsa på oss. Jag har ledigt nästa vecka är ensam på villan då C kommer dit på nätterna .

    SvaraRadera