fredag 15 juni 2018

En sorglig dag

Igår kände jag mig nedstämd, lite sorgsen.
Ni vet, ibland kommer livet och döden emellan.
Igår på förmiddagen miste vi Fru Anka, mamman i vår lilla
ankfamilj. Det var räven som hade varit framme. Rävmamman
som har flera ungar att mätta....


Fru Anka var den fläckiga av de två, Herr Anka är helvit.
De har alltid varit tillsammans, de senaste åren har deras son Kalle också
hört till gruppen. Men i går på förmiddagen när vi kom hem efter några ärenden
inne i staden låg endast två ankor på gården. Fru Anka saknades. Hela eftermiddagen gick jag
runt och letade efter henne. Det var hon som var ledaren i gruppen och de tre ankorna
var alltid tillsammans. Ingenstans hittade jag henne. Inte en fjäder eller något märke
att något kunde ha hänt. Nästan genast började vi misstänka räven. Han har
rört sig närmare och närmare vår gård den senaste tiden. Vi har haft rävar i omgivningen
under alla år vi haft våra ankor, men ankorna har vistas ute varje sommar. De har strövat
fritt och de har alltid hållit sig omkring gården, aldrig har något hänt. 
Förutom i går. När mamman i familjen plötsligt var helt borta!
På kvällen kom en av grannfamiljerna hit och frun berättade att hennes barn hade
ringt henne på jobbet på morgonen/förmiddagen och sagt att räven hade sprungit förbi
deras hus med en av våra ankor i munnen.... Jag är tacksam att de kom för att
berätta för oss, för nu vet vi. Jag hade inte hittat minsta spår och att anta något
det föder endast fler frågor. Fru Anka och jag hade alltid ögonkontakt varje dag och
hon var den ankan jag kände mest för.

Det var sommaren 2012 som vi tog de två ankorna, födda på våren.
Följande vår började hon värpa ett ägg om dagen och vissa år fick hon för sig
att ruva några ägg (inte alla år). Det var så det gick till att vi blev med sonen Kalle.
Igår var jag lite nedstämd. Men samtidigt har jag befarat att detta kunde hända.
Rävarna som stryker omkring är rovdjur som också måste ha mat....
Nu är det som det är och idag får Herr Anka och Kalle Anka vara inomhus.
För igår kväll patrullerade räven runt gården flera gånger. Nu vet han ju
om våra ankor och att räven är listig det vet man ju....
Fru Anka född 2012 och död 2018.
Frid över hennes minne.

2 kommentarer:

  1. Oj så ledsamt ,dom är ju dina familjemedlemmar . Hoppas dom andra får vara ifred ,kramen Nette

    SvaraRadera