lördag 22 oktober 2016

Varför jag bloggar

Jag har bloggat från år 2012 nästan varje dag.
Det blir många timmar framför datorn om man tänker hur många inlägg
jag har åstadkommit. För att lägga ner så mycket tid på detta måste det
finnas ett brinnande intresse för vad man gör. Och det har jag haft.
Många gånger har jag tänkt att jag bloggar för min egen skull, för
att jag tycker att det är så fantastiskt roligt att fotografera, fundera ut
vilken typ av inlägg jag skall göra, skriva korta texter för att slutligen
få trycka på den där enter-knappen.
Och så har mina tankar flugit ut i cyberrymden!


När jag började blogga hade jag ett ungefärligt mål med min blogg.
Jag skriver ungefärligt, för jag visste nog inte riktigt vad jag gav mig in
på när jag började. Jag bara började. 
Men snart visste jag vad jag ville blogga om. Jag ville visa upp den vackra
delen av världen där jag bor. Jag ville visa hur det lilla är så vackert i det stora.
Jag ville inte blogga människor utan hellre omgivningar. Jag ville förmedla
en känsla, kanske som ett litet, förhoppningsvis glatt, "vitaminpiller". 
Ändå är den här bloggen personlig, men absolut inte privat.

 
Idag har jag många som läser min blogg. Många är mina släktingar. Men
jag har också läsare i både Kina, Ryssland och USA,  folk som jag inte känner.
Och så har jag fått nya vänner igenom bloggen. Så tack alla ni som orkar läsa
min blogg! Jag bloggar inte enbart för min egen skull jag bloggar för er också!


Idag blir vi överösta av information, både skräp och guldkorn, via de sociala
medierna. För att finnas skall man figurera på Facebook, Instagram, Twitter osv. Att
blogga är kanske ute, för nutidens "skärmmänniskor" hinner inte läsa allt som 
står i bloggar, man vill att det skall hända snabbt, man vill endast slänga ett
öga för att kolla in så att man inte missar något. 
Med åren har jag blivit det motsatta. Jag vill fördjupa mig, kanske länge sitta
och njuta av en bild, en text, ett sammanhang. Då är bloggen faktiskt 
ett perfekt forum.

 
Jag tar inte betalt för att blogga. Jag kör inte med marknadsföring.
Det här tycker jag också är mycket viktigt att poängtera i dagens samhälle.
För en tid sedan pratade jag med en småföretagare. Hen berättade att en av de
kända bloggarna här i trakten hade begärt en summa pengar för att blogga om hens
företag. Däremot, sade hen, bloggade samma person om storföretagens internationella
produkter bara så där, utan att begära ersättning. Då är min fråga: Är det så här vi
skall behandla lokala företagare? Skall vissa betala medan andra inte behöver?
Ibland bloggar jag också om företag, produkter, händelser osv och det gör
jag för att jag vill lyfta fram dessa - inte för att jag vill ha betalt.

Så tack alla ni som orkat plöja igenom dagens långa inlägg!
Ha en fin lördag och vi ses igen hoppas jag!

2 kommentarer:

  1. det där är nog det verkliga livet för småföretag dom stora får mycket gratis ,trevlig fortsättning på helgen ,nette

    SvaraRadera
  2. Fint inlägg!
    Så är det, ibland läses allt och ibland inget!
    Men vissa bloggar läser man hela tiden, och är det sköna bilder dessutom så gör det saken ännu bättre!
    God fortsättning!
    /Vivan

    SvaraRadera