måndag 25 januari 2016

Promenadväder

På förmiddagen kände jag mig ännu däst efter helgens matöverflöd.
Efter lite hemmajobb beslöt jag mig därför att satsa på en välbehövlig
 promenad i det vackra vintervädret. Jag hade tänkt mig en långpromenad.
Efter en mulen morgon tittade solen fram och sista måndagen i 
januari bjöd på ett härligt promenadväder.


Min vana trogen sökte jag mig först ut mot slätten och åkervägarna.
Här ute på slätten var det folktomt och stilla.
Det var januarisolen, de blå skuggorna i snön och inget mer....


Men jag visst att jag inte var ensam, 
för där under snön lever de små djuren. Vem kunde det här 
ha varit som tittat fram under snön, gjort en runda och sedan krupit
in i sitt hål igen? Någon liten sork eller kanske en mus? 
Jag såg rävspår som gick från skogen och ut på slätten.
Men mest var det spår av ridhästar och
en och annan hundägare, med hund, som gått längs ängsvägarna.


Här närmade jag mig skogen och en upplogad väg. Uppe till vänster hörde jag
någon som jobbade med motorsågen i skogen. Från slyet hördes 
fågelkvitter, kanske det var en talgoxe på sitt bästa solskenshumör.
Plötsligt kändes det som vårvinter.


Jag väljer helst att gå längs småvägar och inte inne i själva samhället.
Längs de små vägarna är det nästan ingen trafik och
 jag kan promenera mitt på vägen.


Det är ljus och skugga, skarpa kontraster. Lite rimfrost i träden vid
det gamla huset. Några minusgrader.Åh, vad jag njuter!


När jag fortsatte vägen fram mötte jag räddningsverkets utryckningsfordon.
Det var en katt som klättrat upp i en hög gran och inte vågat ta sig ner.
Kattägarna förklarade att katten hade suttit uppe i den höga granen i tre dagar.
På nätterna har den jamat högt och ihållande, nu måste de få ner katten....
Jag fortsatte min vandring. För nej, jag vill inte klättra upp till katten,
 men jag hörde hur räddningsmanskapet gjorde sig beredda.


Så träffade jag några grannar som också var ute på vinterpromenad. 
Vi slog följe och eftersom mannen just har blivit opererad fortsatte
promenaden i ett lugnt tempo igenom byn. Och så fick jag ju en
trevlig pratstund på köpet.
När jag väl var hemma upptäckte jag att molnen hade drivit in.
Det utlovas regn-blandad-snö till kvällen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar