tisdag 7 maj 2024

Porslinshyasint

 Så här på våren går jag runt i trädgården och kollar till mina blommor. När snön smälter dyker mina krokusar upp lite överallt. Sedan är det dags för scillorna som lyser upp på många ställen i gräsmattan, för de finns inte längre i rabatterna. Och samtidigt börjar mina vackra ljusblåa porslinshyasinter blomma...

Först bekänner de färg i solen mot garageväggen. Sedan är det dags för blomning i rabatten mot norr.

Dessa små lökar tog jag för något år sedan från en gammal trädgård och de trivs här i vårt kalla vårklimat. Porslinshyasinten blir runt 10 cm hög med några gröna avlånga blad som nästan är i höjd med blomstängeln. Den har sitt ursprung i Turkiet, Kaukasus, Libanon och norra Irak (där de växer vilt på höglänta ängsmarker), och tänk dessa blommor har för länge sedan hittat vägen till våra breddgrader och nu förgyller de våren här i min trädgård! 

De första små lökarna började blomma för 1-2 veckor sedan när vårvärmen kom - och eftersom vi fick svalare väder så blommor dom ännu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar