lördag 6 juli 2019

En stilla kväll bland vitklövern

Juli månad har ännu inte bjudit på någon extremvärme här på våra
breddgrader, det har till och med varit kyligare än normalt.
Ute i Europa klagar man på värmeböljor men som sagt här norröver
där är det få timmar som vi haft över 20 grader.... Men vi har haft sol och
för det mesta klarblå himmel, så vi klagar inte alls.  Okej, lite klagar vi över
vinden som inte är speciellt varm, men i lä där är det ändå sommarbehagligt!
(Och i morse fick vi lite välbehövligt regn, så nu är alla växter också nöjda.)


Gårdagskvällen var riktigt behaglig med sol och nästan ingen vind.
Jag tog solstolen och parkerade mig mitt i en äng av vitklöver. 
Där satt jag flera timmar och njöt av stillheten och doften av vitklövern.
På många ställen är klöverblommorna utblommade och ser lite bruntråkiga ut,
men inne i gräset där jag satt var blommorna vita och vackra.
En och annan humla surrade lyckligt kring bland blommorna.



Där satt jag och kisade emot kvällssolen.
Jag njöt av kornet som gått i ax och så kollade jag in färgen på fältet 
som skiftade i olika nyanser av ljusgrönt när vinden sakta kom smekande.


En liten ekorrunge sprang några gånger fram och åter på vägen.
Ibland med den lurviga svansen svepande efter sig och ibland svängde
svansen uppe i luften som en propeller.... Då hade jag inte tagit med mig
kameran, efter en stund steg jag långsamt upp ur stolen och gick in för
att hämta kameran. Men ekorrungen ville inte visa sig igen. Och där satt
jag en timme, två timmar. Jag njöt verkligne av sommarkvällen.
Och så kollade jag in grobladen och dess oansenliga blommor.
Allt medan vitklövern doftade i kvällningen....
(Fotot ovan knäppte jag kl 21).


 
 Solnedgången skedde kl 23.10 (det var då jag knäppte fotona ovan).
Nej, jag satt inte så länge i min solstol, jag hade faktiskt sökt mig in för
en kopp kvällste. Men solnedgången den var vacker. Nu började kvällen
också kännas lite småkylig så det var skönt att tänka sig en
behaglig och inbjudande säng i ett varmt och ombonat hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar