lördag 15 december 2018

Vi hämtar julgran

En julgran från den egna skogen är ett sant jul-måste här hos oss.
Julen är kommen när jag känner doften av granen när jag sitter inne i 
stugvärmen. Att sedan få blicka in i granens julljus som lyser och glittrar, 
det är en härlig julkänsla för mig.
När vi tagit in granen (det brukar ske en eller två dagar före
julafton), då känner jag att julfriden har infunnit sig.
 Men först måste vi ju leta reda på en julgran....

Igår åkte vi ut i skogen - och vilken vacker vit skog sedan!
Både vitt i träden och vitt på marken!


Vi åkte ut till vårt sommarparadis ute vid havsfjärden.
Där ute var allt stilla denna dag. Endast en hare hade skuttat före oss längs
vägen upp mot husen. En älg och en hjort hade korsat vägen,
men annars - ett helt orört snötäcke....


Där ute vaktade tomten över husen.
Han satt på en sten när jag kom, lite dold av
både lingon- och blåbärsris.


När jag kollade bastubyggnaden jo visst satt han även där....


Ok, det var en julgran vi skulle leta.
Det blev många granar som skulle synas innan vi hittade
en gran som föll oss i smaken.


Sambon bar granen över ena axeln, ut ur skogen och fram till vår bilväg.
Det är inte mycket snö, men visst är det vackert med lite vitt på marken!


Tomten satt kvar vid våra sommarhus och vaktade så troget.
Så skönt med en vän där ute som ser till att inget allvarligt händer.
Han kanske ser räven komma smygande eller ekorren som
skuttar mellan träden... Kära tomte, ta hand om allt där ute!
Och ha en riktigt God jul!


Vi åkte hemåt igenom den vita och vackra skogen.
Julgranen är alltså numera hemkörd, nu är det inte många dagar tills
den får komma in i stugvärmen.....

1 kommentar: