tisdag 3 april 2018

Våren är långt borta i början av april

Visst längtar man efter våren så här i början av april!
Trots att de senaste veckornas vackra väder har varit så skönt o härligt
så.... ändå ..... visst längtar man....


Som på påskdagen när himlen var så härligt blå, nästan ljusblå.
Då längtade jag efter barmark och att kunna gå ut och leta efter
de första spirande vårtecknen....


Men, men.
Det blev att plumsa i snö till knäna istället.



Vi hade åkt ut till svärmors sommarstuga för att skyffla ner snö
från taket. För någon gång måste väl all denna snö smälta och då kan
snön bli tung, och det låg mycket snö uppe på taket.....


Sambon och hans syster var hjältar som klättrade upp på
taket för att sedan börja det svettiga jobbet med snöskottning.



Det var några minusgrader och inte halt uppe på taket.
Snön skyfflades i högar ner till marken.



När själva villataket var putsat blev det båthusets tur.
Hit upp kunde de ta sig genom att klättra upp på snöhögarna....


Jag skottade ingen snö, mina leder skulle ha skrikit stopp om 
jag försökt klättra uppför stegen.... Men det behövs ju en "arbetsledare" också,
eller hur man nu skall uttrycka saken... Jag placerade mig
i solen med en god bok (som jag tyvärr inte hann läsa).
Ja, och så hade jag lite läskande till arbetarna när dom var klara
med jobbet....



Jag satt och kollade in vårens framfart, för trots halvmeter djup snö
började snön smälta i solen. 
Vintern klamrar sig fast - men se, små vårtecken finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar