torsdag 19 april 2018

Nässelfjärilen är ett klassiskt vårtecken!

Denna vackra vårtorsdag har småkrypen vaknat upp till en
ny säsong. I kväll såg jag hur myggen dansade mot kvällssolen....
Redan på förmiddagen fotade jag nässelfjärilen som värmde sig 
på vår gamla vedbodsdörr. Där hade den det säkert varmt och skönt,
livgivande efter en lång och kall vinter. För nu är det äntligen VÅR!



Fjärilen såg lite tunn och trasig ut, men den flög här
runt husen och tyckte säkert det var skönt att vintern äntligen är över.
Jag såg att nässlorna börjar växa i fjolårsgräset, så fjärilens favoritföda
grönskar redan mellan snöhögarna.
 

Våra ankor tycker också det är skönt med lite värme.
Och de tycker det är extra roligt med alla vattenpölar på vår gårdsplan.
Här sörplar Fru Anka i sig av det smutsiga vattnet. Jag
tror hon mumsar på ett och annat sandkorn också. Men några
insekter äter inte våra ankor, de väntar på gröngräset och de blir så
överlycklig när jag bjuder på finhackade salladsblad nu innan
 gräset börjat spira.


Den som tycker om insekter är småfåglarna. Nu äntligen dags för lite
föda!, tänker de säkert. Och så kvittrade denna talgoxe en trudelutt 
innan den flög vidare. För vilken småfågel vill sitta stilla
på våren... nej ingen ville låta mig bli en paparazzi....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar