lördag 1 november 2014

Alla helgons dag och hur keltiska präster firade Halloween

För det första vill jag bara säga att jag firar Alla helgons dag
denna dag, den första november. Det är den traditionen jag är uppväxt med. 
Men det finns ju de som firar Halloween i dessa dagar också
(bland annat sonen var på Halloween-fest i går kväll).
Så då undrade ju jag om det finns något samband mellan 
Halloween och Alla helgons dag?


Vetgiriga jag har kollat upp saken och faktiskt kommer traditionen
med Halloween ursprungligen från Europa. Den har sin bakgrund i  den
keltiska festen Samhain som firades den 31 oktober. Festen var en religiös
fest då druiderna, de keltiska prästerna, förrättade sina offer.
Det var en skördefest samtidigt som folket hedrade sina avlidna.
Traditionen utvandrade till USA i samma takt som folk
utvandrade. I Amerika har traditionen frodats och kommersialiserats
för att bli en riktigt stor familjefest för både stora och små.


På 1990-talet slog Halloween igenom här hos oss.
Först lite trevande, sedan har den vuxit. Barn klär ut sig till
spöken och tigger godis. Det pyntas med pumpor och fladdermöss.
Naturligtvis har handeln hängt på och det finns allt från
spökdräkter till spindlar och spökbakelser att köpa.


Traditionen  med Alla helgons dag eller De dödas dag
härstammar från 700-talet. Den katolska kyrkan införde Alla
helgons dag år 731. Dagen firades den 1.11 och gick ut på att man
firade alla kristna helgon. Under 1000-talet infördes sedan Alla 
själars dag, som firades 2.11. Det var en dag för de döda, alltså inte bara helgonen.

    
Traditionen med dagens Alla helgons dag är alltså en kombination
av de båda. I vårt land hörde denna högtid till en helg som alltid
firades 1.11. Men år 1955 flyttades vardagshelgen till närmaste lördag.
I år råkar ju faktiskt helgen infalla på den rätta kalenderdagen.
Så ursprunget för både firandet av Halloween och Alla helgons dag
är ju den samma. Aktning för de döda.


Idag åkte vi iväg redan i morgonfrosten till sambons anhörigas gravar.
Vi tände ljus och dekorerade gravarna med granris. I går var vi till mina
anhörigas gravar för att pynta, tända ljus och minnas.

Dagens foton tog jag i morse vid 10-tiden. Då låg rimfrosten
kvar efter en kall natt. Rosorna i min trädgård har ännu
 knoppar. Men visst ser de spinkiga och frostnupna ut.
 Den sista bilden är från gårdagen.  

Ha en trevlig helg alla ni som kikar in till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar