onsdag 11 juli 2012

Itudelad traktor

Igår morse meddelade min sambo att han skulle fara till Kauhajoki för att
införskaffa en kopplingslamell till "moffatraktorn". Min pappa köpte
en Valmet 565 traktor i mitten av 1960-talet. Vi använder den 
lilla traktorn till allt möjligt småjobb nuförtiden. Men den behöver ju
ses över ibland, så nu hade sambon skruvat isär traktorn.
(Jag kanske inte har nämnt att sambon har inlett sin semester i måndags).


Jag och sonen var ju inte sena att meddela vårt intresse att följa med
på en liten utfärd. Hastigt blev maten klar och vi hoppade i bilen.

Isojoen Konehalli är en affär helt i karlarnas smak. Här finns allt för en
som jobbar och skruvar (allt från kläder, muttrar, rör och reservdelar till 
försäljning av nya eller skrotade traktorer m.m.). Sambon fick vad han skulle ha 
och sedan gick han och sonen runt i minst en timme och tittade och småshoppade.
Jag hittade också några saker: arbetshandskar och en tröja.



På hemvägen gjorde vi en extra sväng via Kurikka. Där tittade vi in 
till Pitkä-Jussis hotell och Juha Mieto-utställningen. Mieto är ju en skidlegend och
han har vunnit många medaljer i FM, EM, VM och OS. Han är född och bor alltjämt i Kurikka.
Mest minns man att Mieto förlorade guldmedaljen i OS i Lake Placid med en 
hundradels sekund till Sveriges Thomas Wassberg. Mieto fick tiden 41,57.64 när han 
gick i mål. Spänningen var stor, vad skulle Wassberg få för tid? Jo, han fick tiden
41,57.63, en hundradels sekund skillnad när dom hade skidat 15 km!



Vi körde också in via Altia-fabriken som tillverkar Koskenkorva Brännvin och 
Koskenkorva Vodka. Spritsorterna görs av bl.a. korn, och runt fabriken luktade det
mäsk, inte alls gott. Ingen av oss dricker Kossu heller, men fabriken är 
ett riktmärke som syns på långt håll. Det var ett intressant stopp på vägen.



På hemvägen fick sambon flera telefonsamtal från Indien, så han fick 
lov att fara in till jobbet några timmar. Jag däremot kunde i lugn och ro krypa upp 
i en länsstol och titta på TV, det har jag inte gjort speciellt mycket under
min semester.

Idag är det också mulet. Mera sol efterlyses!



2 kommentarer:

  1. Verkar vara ett intressant ställe det där för män ,kanske ska jag föreslå det som utflyktsmål på semestern .Ekorrarna finns nog kvar men dom är så kvicka nu att det är svårt att hinna med i svängarna,Kram Nette

    SvaraRadera
  2. lamellerna finns nog i vöörå åxå

    SvaraRadera