De ettriga byvindarna har härjat de senaste dagarna (från 13-18 m/sek i byarna). Och värmen har inte heller gjort sig gällande precis... nej, endast runt 16-17 grader. Däremot härskar extremvärme i Sydeuropa med över 40 grader. Och nu väntas faktiskt lite varmare väder här hos oss också framemot veckoslutet - fast ja, det återstår ju att se....
Ikväll hoppade jag över bya-talkot och lät endast mannen i huset åka iväg med grästrimmern. Jag gick ut på en kort promenad ute på slätten där vinden friskade i. Lite beskedligare idag än igår, men ännu vajade björkarna betänkligt ute på slätten.
Idag doftade det så gott av nyslaget hö längs vägen. Bonden är säkert nöjd med blåsten som torkar gräset!
Vägrenarna är ännu inte slåttade utan gräset växer högt och frodigt med sommarens alla vackra blommor. Här ovan har den lilla blåklockan börjat blomma, den vita röllekan och de röda tistlarna (som pappa och jag kallade målarborstar när jag var liten - pappa var ju målare).
Jag vandrade också förbi byns daghem och där blommade den röda rosenbusken så vackert när solen kikade fram.
Det är härligt att vandra i allt det gröna med alla vilda växter. I bakgrunden vajar den finlandssvenska vimpeln (röd/gul) i en flaggstång....
Och visst har lövträden massor av löv denna sommar. Ack du ljuva ljusa sommartid!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar