torsdag 20 juli 2023

Ute på hjortronplock

 Igår var en perfekt dag för att plocka hjortron, tänkte jag. Och så gjorde jag just det. 

Solen sken och det var inte alltför hett. En svag vind höll myggen borta. 

Jag gick till "vår" hjortronmosse och visst fanns det hjortron i år också! (Men inte så mycket som förra året.) Hjortronen var mogna och det fanns tillräckligt för våra behov. Jag kände mig såå nöjd när jag gick där på mossen!


Här ett bär som gömde sig bakom några smala grenar...

Det blev förstås varmt där ute på mossen - trots allt. Jag rusade fram och åter för att plocka alla hjortronen jag såg. Här skulle ju plockas varje bär! När jag nu var ute för att få bär till min hjortronsylt skulle alla bären i korgen! Jag är riktigt hopplös när det gäller hjortronplockning, fram och tillbaka, fram och tillbaka....

Sedan orkade jag knappt gå tillbaka från mossen, jag var alldeles slut... Men idag kokar jag min sylt och är mycket nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar