tisdag 7 december 2021

Kaamos eller midvintermörker som det heter på svenska

 I lucka nr 7 finns våra vinterdagen med få ljusa solskenstimmar. 

I finskan finns ordet kaamos och det används för att beskriva den tid på året när solen aldrig går upp under hela dygnet, det vill säga den befinner sig under horisonten. Kaamos kallas midvintermörker eller polarnatt på svenska. Under polarnatten är solen nere även mitt på dagen vilket kallas middagsmörker. För att uppleva den äkta kaamos:en bör du befinna dig långt uppe i norr, ovan polcirkeln. Här hos oss bjuder denna dag den 7 december på 5 timmar och 5 minuter solljus. 

Vid 12-tiden mitt på dagen gick jag ut på slätten för att kolla på vintersolen. Högre än så här kommer den sig aldrig, här är den redan på nedåtgående. Idag hade vi minus 20 grader när jag knäppte fotot.


Snön knarrade vinterkyligt under mina skosulor när jag vandrade längs vägen. Solen värmde inte det minsta!



Den här tiden på året har vi nästan kaamos vid vårt hus, grannens träd och skogen bredvid oss skymmer solen och endast under några få förmiddagsminuter tittar solen fram mellan några trädgrenar. 

Jag blickar ut över slätten och ser solljuset där långt borta. Nu blir dagsljuset bara kortare för var dag som går, men 21 december vänder det. Då går vi åter mot ljusare tider. Nu gäller det att härda ut. Ännu några mörka dagar. Ännu några kyliga dagar. 

Sedan vänder det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar