torsdag 14 januari 2021

Idag eldar vi för värmen!

 Nu har kölden svept in över landskapet, idag har vi minus 20 grader (kallare än på år och dagar!). Dessutom drar ett stråk av ettrig vind över slätten vilket gör kylan ytterligare kännbar... 


När det är kallt ute, då börjar vi elda i kakelugnen. Vi har stora ytor som skall värmas och då är det så skönt med den värme som kakelugnen levererar. Sambon hade tagit fram en stubbe som han använder som bränsle idag, perfekt att elda upp gamla bångstyriga vedklabbar en dag som denna!


Jag tog mig en sväng ute i kylan idag, men det blev en kort utevistelse. Brr, så kallt! Helt klart är man inte van vid kyla ännu. (När termometern närmar sig -25 till -30 då brukar vi prata om vinterkyla.) Så trots solsken och att jag klätt mig i lager på lager med vinterkläder så vände jag tillbaka in i stugvärmen efter en stund. Och att det knarrade så där härligt vintrigt under skosulorna, det kunde jag inte ens uppskatta för jag ville ju bara in i värmen.... Iskylan har svept in över oss! 

Älskar att sitta bredvid kakelugnen en dag som denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar