torsdag 15 augusti 2019

1700-tals marknaden i Storkyro

Jag har uppnått den åldern - och visheten - att jag inte längre samlar
på saker. Jag samlar på ögonblick och på trevliga upplevelser istället.
En av de trevligheter och ögonblick som jag gärna samlar på
är atmosfären vid 1700-talsmarknaden i Storkyro.
Det har helt enkelt blivit en tradition att strosa där mellan 
hantverkarnas försäljningsstånd, uppleva stämningen med alla
försäljare som är klädda i kläder från forndom och att lyssna till alla de 
spontana förevisningar och musikframträdanden som höjer marknadsstämningen.
Här bjuder jag på foton från årets 1700-talsmarknad, den som hölls 
förra veckoslutet.



På lördagen var det soligt och varmt väder och folk köade för att betala "tiemaksu"
(vägavgiften) på 1 euro för att komma in på marknadsområdet
Att dessa två flinka gossar skötte om inträdet i vår kö var en bra början.




Mellan marknadsstånden hördes många olika språk, förstås mest finska men
också en hel del svenska och en del mera exotiska tungomål.






Här invid Storkyro gamla kyrka, alldeles vid älvens strand, har marknader
hållits i många århundraden. Även detta år kändes det som om man
förflyttades långt tillbaka i tiden. Som en trevlig tidsresa.


När augustisolen blev för varm sökte vi oss in till den vackra stenkyrkan,
som är byggd på 1500-talet. 



Här inne är väggarna täckta med målningar med text på svenska, 
eftersom målningarna gjordes under den tid Finland hörde till Sverige.


Det var många marknadsbesökare som hade sökt sig in i det svalare kyrkorummet.
Och när den storståtliga prästen kom vandrande längs kyrkgången
med sin svarta kappa fladdrande, då förflyttades vi åter några 100 år tillbaka i tiden..


Altarfönstret.




Och så var vi åter ute i vimlet på kyrkbacken.
Konstigt nog blev vi hungriga också, så vi bestämde oss för en 
nygräddad plätt med sylt och en kaffe till. Och som vi svettades i den kön....
Men gott smakade det i skuggan uppe på stenmuren som gick runt kyrkan!



Det händer alltid något på denna marknad. Som soldater som kommer
marscherande taktfast till trummors dunkande eller en fin orkester
som spelade mitt bland försäljningsstånden.
Det blev trevliga timmar på marknaden och tack G-B för fint sällskap!
När vi gick tillbaka till bilen hade vi ändå några fynd i våra väskor.
För min del hade jag en burk med honung smaksatt med ingefära och 
en mörk hembakad skärgårdslimpa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar