torsdag 8 augusti 2019

Första dagarna i augusti

Nu är det åter dags att sätta sig framför datorn och blogga. Jag har en fransk
hallonkaka på gräddning i ugnen och där ute samlas molnen på himlen.
Tänk om det äntligen ville komma lite regn! Fylla på vattentunnor och torr
gårdsbrunn. Och väta allt det som växer på åkrar, ängar och i trädgårdar.
Vi har inte fått regn på en månad nu, så det är torrt, torrt. Det är som om alla
molnen innehållande väta har glömt bort oss. Regnmolnen har vandrat österöver, 
norröver och söderöver. Vatten som blir allt viktigare på vår jord....
Nåväl, nu har det åter gått en vecka sedan jag senast kikade in här.
Och även nu har det hänt massor. Augusti är ju en av de månader jag alltid
har tyckt bäst om av årets månader. Och så lätt överger jag inte augusti!



Det är nu kornet och havren ändrar färg ute på åkrarna. 
Det doftar så gott av spannmålen när jag är ute på mina kvällspromenader.

-------

Så där ja. Nu är det en ny dag och jag fortsätter på detta inlägg.
Igår hörde jag åska på avstånd och min vana trogen drog jag ur el-kontakterna
 till alla våra apparater. Datorn hörde till en apparat som släktes ner under gårdagen. 
På kvällen fanns ingen internetkontakt, så tydligen hade åskan varit framme någonstans... 
Nej, det blev inga hårda knallar just över vårt hus och nej, det kom inte 
mycket regn heller. Jaja, endast lite på botten på snustorra vattentunnor, lite vått i
gräset men inte ner till jorden om vi säger så. Enligt väderprognoserna skulle
vi få regn i dag också, men se de dropparna har tydligen fallit någon annanstans.
För här hos oss är det fortfarande regnfritt!


Förra veckan hade nordanvinden återvänt och vi hade lite svalare solväder.
Den här veckan har vi haft betydligt varmare väder.
Det tackar vi för!
 
 
Vi har haft så vackra solnedgångar hela sommaren. 
För det mesta har solen gått ned utan några moln på hela himlen.
Men jag tycker ändå att dom där molnen ger mer spektakulära solnedgångar.



Förra fredagen träffades vi fem barndomsvänner ute i skärgården vid U-B:s villa.
Solen sken och nordanvinden var inte helt varm den dagen, men vi ville ju sitta i solen
och där blev vi bjudna på kaffe med massor av godsaker. Dagen förflöt med allmänt
pladder gällande både nytt och gammalt. I många timmar höll vi på. Vi fick gott från 
gillen också, så direkt svältfödda behövde vi ju inte känna oss. 
 


Här ute i vår vackra skärgård finns en gammal släktgård som kommit i U-B:s ägo.
Här bodde en gång i tiden traktens smed och när familjen växte byggdes 
vinkeln till huset ut för omkring ett sekel sedan. 
Det är ett hus med historia och det bär säkert på många minnen.
Och tänk att få vakna upp en sommardag med den utsikten!
 
 

Som avslutning - och som socker på moset som man säger - tog värdinnan med oss
på en biltur runt i den vackra skärgården. Hon guidade oss med bilen och berättade 
om bygden med alla dess vackra platser och människorna som bor/bodde där.
Tack till värdinnan och tack till mina barndomsvänner, så roligt vi har
på våra träffar!
 
 
Under veckoslutet blev det målarverkstad ute vid vår egen villa. Sambon målade
på själva huset medan jag tog mig an de gamla stolarna. Men först skulle de ju 
sandpappras. Är det förresten någon som känner igen stolarna?
Jo de stod för många år sedan på restaurang Panorama i Vasa.
På dessa stolar jag har ätit många luncher under årens lopp kan jag lova....



Nu har stolarna blivit ljusgråa istället för brunbetsade. Här måste jag
prova den nya stolsdynan som fick komma med oss hem från Ikea i Haparanda.
Nu har jag ännu det gamla bordet som också skall få sig en ny färg.
Så jag hoppas på torkväder när vi åker ut till sommarparadiset.
 
 
De första dagarna i augusti är sköna dagar.
Fast liiite mera regn kunde vi väl ändå få idag - för sedan vill vi ha
augustivarma solskensdagar igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar