lördag 25 augusti 2018

Jag startar dagen med kaffe i växthuset

Det sista veckoslutet i augusti firar vi villaavslutning (eller veneziansk afton
eller stugsista eller... ja veckoslutet har många namn) här längs Österbottens kust.
Men innan vi åker ut till vårt sommarparadis för att festligt ta
adjö av sommaren, så startade jag upp dagen här hemma med en kopp kaffe
inne i mitt växthus. Det var en solig och fin start på dagen.


I natt öppnades himlens vattenkran och det regnade bra duktigt och jag
hade svårt att sova. Men i morse när jag öppnade mina ögon så sken solen....
"Så härligt!", tänkte jag och beslöt mig för en mjukstart.
Ute gjorde vinden sitt bästa för att blåsa bort nattens regn men inne i 
växthuset var det redan behagligt varmt av solen.


Här inne lyser tomaterna som glada utropstecken. Jag har fem plantor med bifftomat
och en planta med små naggande goda körsbärstomater. Redan i början av juli
kunde vi skörda den första tomaten och sedan har vi fortsatt med att äta tomater
hela sommaren. Inte illa!


Mitt växthus är ju inte stort, men här ryms förutom min tomat-,
gurk- och örtodling också ett litet bord och några stolar. Här inne får några av
mina krukväxter tillbringa sommaren och i bakgrunden ser ni mina lökar
som händer på tork (inte så snyggt men praktiskt!).


Nej inne i mitt växthus är det inte snyggt, men det är praktiskt.
Här förvarar jag allt som behövs för min odling och det skall vara nära till hands.
På en trälåda står mina örter, närmast kameran basilika.
(Hihi, taket läcker så det blev en mörk fläck på golvet efter nattens regn.)


Jodå, min gurkplanta levererar denna sommar. Den ser lite vissen ut numera
men en och annan gurka får vi ännu - precis så mycket som vi behöver.
Och egna gurkor har vi ätit sedan midsommarveckan.


Utanför växthuset är vattentunnan fylld till bredden efter nattens skyfall och på
 båda sidor om dörren har jag krukor med tagetes. Nu börjar blommorna se
aningen utblommade ut, men oj så de har blommat denna sommar!
Jag drev upp mina tagetes ur frön från fjolårets tagetesfröställningar
som fått stå i krukorna i växthuset under hela vintern, och se det fanns 
massor av växtkraft i dom fröna!


Så där satt jag och drack mitt kaffe mitt ibland allsköns bråte i mitt
kära växthus. En bra start på denna lördag!



Jag önskar er alla ett trevligt veckoslut!
Nu tar vi vara på den sista lördagen i augusti!

1 kommentar: