måndag 6 augusti 2018

Den heta sommaren

Sommaren 2018 kommer att gå till historien som den hetaste sommaren 
i mannaminne, ja t.o.m. flera mannaminnen. I och för sig är sommaren inte slut ännu,
men juli månad kan man i alla fall beskriva med två ord: 
Värmebölja. Värmerekord.
Dag ut och dag in har det varit solsken och runt 30 värmegrader.
Aldrig har jag väl trott att jag skulle längta efter lite normalare
temperaturer, men den sista tiden har jag verkligen längtat efter 
lite svalka. Ingenting har man orkat gör och varje kväll har man
 försökt hitta en sval plats för nattsömnen, utan att finna någon....
Det har gått två veckor utan att jag överhuvudtaget har öppnat datorn.
(I och för sig riktigt skönt, däremot har jag varit flitig på Instagram).
Vi har vänt väggkalenderns blad (välkommen favoriten augusti!!)
 och idag har vi äntligen en svalare dag och nu tyckte jag 
att det plötsligt skulle vara roligt att plugga in datorn igen.....


Här följer några foton från de senaste veckorna.
Många dagar och nätter har vi tillbringat ute vid vår sommarvilla vid
havsfjärden. Där har havsbrisen svalkat så skönt ute på vår veranda.


Jag har varje morgon njutit av en stor mugg med kaffe ute på 
bastutrappan som går ner mot stranden. Där har jag njutit av solen, 
värmen, vågornas kluckande, solglittret i vattnet och vindens sus i trädens kronor.
 Sedan har jag snabbt förflyttat mig i skuggan uppe på verandan...


Kvällarna där ute har varit vackra och sköna. Inte minsta tanke på att
vi skulle behöva ta en extra tröja eller skor på fötterna....



Vi har ofta kört skytteltrafik emellan hemmet och villan. Har man djur (två ankor)
och växthus, så gäller det att sköta om mat- och vattenförsörjningen på
hemmafronten . I växthuset mognar mina tomater i rekordfart. Vi äter stora
bifftomater varje dag och gurkor har vi ätit sedan midsommar. Det är den bästa
av somrar i växthuset, men så har jag behövt vattna två till tre gånger per dag också.....



Vi har hunnit med massor av trevligheter också dessa heta sommardagar.
Bland annat hälsade vi på hos en av mina bloggvänner ute vid deras sommarstuga.
De lever sina sommarsemestrar ute på en holme, så de hämtade upp oss med båt. Sedan
 tillbringade vi en hel dag i trevligt sällskap och med alldeles förträffligt god mat, ja vi
trivdes så bra att vi nästan glömde bort att åka hem.... (Tack nettececilia!).


Och så mera mat och mera trevligheter. För flera år sedan började fem flickor på
första klass i skolan i vår barndoms by (okej det är rätt länge sedan....) och vi håller ännu 
kontakten vi flickor (vi räknar oss ännu som flickor jojo) . En av sommarens vackra kvällar hade
vi stämt träff vid Faros restaurang. Där åt vi gott och pladdrade på i godan ro -
ända tills vi höll på att förgås av värmeslag i kvällssolen. Då betalade vi för oss och
 sökte oss ut till några skuggiga parkbänkar där vi i lugn och ro kunde fortsätta våra
diskussioner och berättelser. Tack för en minnesvärd kväll, flickor! Vi måste ju ses
snart igen!


När jag nu är inne på mat, så måste jag bara få visa ett foto från dagen då vi bjöd våra
gäster på nyrökt lax vid vår sommarvilla. Vi rökte fisken i vår rökugn och så bjöd
vi på egna nypotatisar och en sallad av egna grönsaker och till efterrätt blev
det bärpaj med kaffe. För oj så mycket bär jag plockat denna sommar.


Mest har jag plockat vildhallon denna sommar. Hallon och blåbär, som
trots torkan denna säsong har funnits i mängder i skogen.
Fast så har det funnits kryp och insekter i mängder också....


Det har varit en riktig bi-sommar i år. Vi har haft flera bisamhällen i och kring vår
veranda ute vid sommarvillan. Här ett bisamhälle som hittat ett lämåligt
krypin ovanför köksfönstret. Jag har utsatts för några puffar när jag sopat
skräp under köksfönstret, men jag är inte alltför känslig för bistick så det har gått bra.


Sommarhetta brukar ofta också betyda hemska åskväder när högtrycket
försvagas och regnväder bildas. För omkring en vecka sedan hade vi ett hemskt
regnoväder med åska som varade i över sex timmar. Åskan ställde till det på
många platser med både skogsbränder och hus som började brinna. För att inte
tala om alla el-apparater som blev obrukbara efter åskans framfart.
På fotot ovan ses hur många blixtar det fanns den 31.7 kl 16.25, den här
åskfronten var betydligt beskedligare än den som drev in den 27 juli.


Jag har mest njutit av stilla kvällar gärna med en lätt molnslöja över himlavalvet.
Här är vi ute med båten i plattvattnet. Ibland har det blåst varma vindar och
ibland har det varit helt stiltje ute på havet. 


Vi har inte rört på oss speciellt mycket mer än hemmet-villan, men nu i helgen som gick
 har vi faktiskt varit ut på vift. Bland annat korsade vi bron över till Replot
för att avnjuta en Arken Toast med en kall lättöl.



Och så åkte vi ända till Oravais för att se rekonstruktionen av "Slaget vid Oravais 1808".
Jag som älskar historia kommer att berätta mera om dagen vid 
Furirbostället och slagfältet i ett senare inlägg. 


Ja, och så dessa varma oförglömliga kvällar ute på cykeltur. En av kvällarna cyklade
jag ut till vår sommarvilla när sambon var fast på landbacken i ett möte. 
Jag hade vattenflaska, cykelpump och kamera med mig - 
och så trampade jag på. Härligt!
Vilka sommarveckor! Vilka härliga veckor!

1 kommentar:

  1. Tack själva bara ni inte glömmer att komma en ny gång !Visst har det varit varmt nu idag är det riktigt skönt med storm och nordliga vindar och någon regnskur

    SvaraRadera