tisdag 28 augusti 2018

Brun flugsvamp och annat otäckt i skogen .....

 Jag tycker om att vandra ute i naturen och numera har det blivit till ett
måste att varje dag gå ut på en länk. Igår kväll bestämde jag mig för att
ta en promenad ut till den lilla myren som ligger i skogen mot väster.
Kvällen var solig och så där lite krispigt klar, som den bara kan
vara en sensommarkväll. Kameran hängde jag på axeln, förstås.


Redan här hemma bakom garaget upptäckte jag att de bruna flugsvamparna
har gjort entré. Efter de senaste dagarnas regnskurar har svamparna
verkligen börjat liva upp sig. Poff, och så blev det 
säsong för svamparna efter en torr sommar.
Den bruna flugsvampen är giftig. 
Men vacker är den, precis som den röda!


Här ännu en brun flugsvamp, denna var tydligen en dag äldre eller så
och den var fylld med regnvatten.


Men jag hade som sagt siktet inställt på skogen och för att komma
dit måste jag plöja mig vägen igenom en igenväxt stig.
Rallarrosornas blad lyste så vackert röda i kvällssolen.


Inne i skogen var stigen väl upptrampad och här växte mera svamp!
Dessa röda svampar såg riktigt vackra ut, 
men jag plockar sällan röda svampar....


Jag är mycket dålig på svamp, men den här bestämde jag var en vit flugsvamp
och att dessa svampar är en av de giftigaste svampar som finns i våra skogar
gör att jag inte plockar andra svampar än kantareller. Och att
kantareller är gula, det vet jag....(vilken art detta är vet jag förstås inte).


Här längs skogsstigen finns flera storståtliga myrstackar.
Det var ganska stillsamt i stackarna nu så här en sensommarkväll,
endast några jobbare var ute och städade bland barren.


Jag gick förbi ännu några slemmiga typer av svamp innan jag kom
ut till mossen eller myren.


Ni som vandrat ute på en myr i kvällssolen vet hur det doftar där ute.
Det doftar så underbart gott av getpors och ljung. Ja, det doftar natur!



I utkanten av myren växer späda tallar. Stammarna lyste vackra
i kvällsljuset.


Och så getporsen som doftar så syrligt gott där ute på myren.
Jag bestämde mig för att inte gå ända ut på myren, eftersom jag
blev överfallen av massor av älgflugor och älgflugor är det värsta jag vet!
Här har jag införskaffat en mygg- och älgflugejacka, men se den hade
jag inte på mig (jackan är ett enda stort myggnät typ, så att älgflugor
inte kan krypa in i håret för att där stilla sin blodshunger....).


Jag sökte mig hemåt med en påse full med röda lingon.
När jag vandrar ensam ute i skogen har jag alltid en bastant käpp
med mig i ena handen ifall jag skulle stöta på vargen. Jag har nämligen
bestämt mig för att alltid vandra i skogen och inte låta vargskräcken 
ta överhanden. Inte minsta tecken på varg i går kväll.
Halvvägs hemma upptäckte jag fler bruna flugsvampar,
tydligen är dom på hugget detta år.

1 kommentar: