måndag 8 februari 2016

Mulimåndag

I gårdagens inlägg skrev jag om att dagen efter fastlagssöndagen kallas
blå måndagen. Namnet kommer från tyskans Blauer Montag googlade jag mig 
fram till. Men det stod också att här i Österbotten har denna måndag kallats
mulimåndag (=mulen måndag) eller kråkmåndag. Och det måste jag ju få lov
att säga att Mulimåndag det är det bästa namnet denna dag kan ha.
För det är mulet och så grått och trist att man bara suckar.


Vi har haft plus fyra grader i ett dygn nu och snön den smälter allt vad den
hinner. Regn och blåst krymper ner snötäcket ute på slätten.
Längs småvägarna är det isbanor som gäller (och vi skall inte prata om hur
det ser ut här på vår gårdsplan.... jag har vi tidigare meddelat att jag
avskyr ishalka...). Vägen som går förbi vårt hus sandades i går kväll, men
dom små sandkornen har smält ner några islager och det är minsann
halt i backarna...


Mulimåndagen är en inomhusdag för mig. Jag kurerar mig som vanligt med
hett vatten, ingefära och honung. Huka dig förkylning och flyg hädan!
Sambon var förkylningshängig i går men idag är han på jobb som vanligt.
Jag dricker varma drycker, kikar på kråkorna som flyger förbi och kokar
soppa på älgkött. Och så suckar jag över det gråmulna vädret....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar