måndag 20 maj 2019

Djuren och naturen ute vid vårt sommarparadis

Så kom då sommarvärmen lämpligt till veckoslutet!
På lördag förmiddag åkte vi ut till vår sommarstuga ute vid havsfjärden.
Det kändes så avslappnande att äntligen få åka ut till det kravlösa
livet där ute. Vi hade dock en hel del på vår "to-do"-lista, bl.a. måste det krattas
löv och så måste vi ta hand om vinterns omkullblåsta träd.


Och så kom vi då till vårt naturparadis. Nere vid den lilla bäcken Rinilin
blommade kabbelekorna och en och annan fisk sprätte i vattnet.


Småfåglarna kvittrade och inifrån skogen hörde jag gökens ku-kuu.
Solen flödade från en klarblå himmel denna lördag bjöd på ett
alldeles vindstilla väder. Bara så ljuvligt väder!


Vi satte genat igång att jobba och medan jag gick runt och krattade bort
gamla löv och nedblåsta grenar kom svanen flygande och landade i 
den lilla insjön Påttin som finns bakom husen. 
När kom jag smygande med kameran var svanen först lite misstänksam
emot mig, men den bestämde sig sedan för att inte vara rädd utan
stannade och åt av vasens rötter i flera timmar.



Jag kokade mat och vi satt ute på verandan och åt medan vi tittade på 
fågellivet som levdes alldeles inpå oss.


Småfåglarna sjöng och det var kvitter uppe i snart sagt varje björk.


Nere i vår lilla vik höll två tärnor till och ni som vet hur tärnor skränar förstår
vilket oljud dom bestod oss med. Dom kom inflygande över det grunda vattnet 
i viken och störtdök efter småfiskarna....


Mot kvällen började vi elda i bastun och medan den värmdes gick jag ut
en sväng för att se om jag kunde lokalisera göken. Men den enda jag 
fann var en domherre som satt i kvällssolen och kurtiserade sin dam
(damen kom inte med på bild dock).


Efter det sköna bastubadet måste jag fota den vackra kvällen.
För nu hade den nästan obefintliga vinden mojnat helt och hållet och
havsfjärden låg alldeles spegelblank. 


Dom två tärnorna höll paus i fisket och här tar den ena paus...


...högt uppe på en sten.
 

Ögonkontakt (med min kamera)!



Vårkvällarna är ljusa och trots att solen tar farväl finns ljuset kvar hela natten.
Nu blir det inte längre mörkt på nätterna här uppe i norr...
Men jag var trött efter en hel dag ute i den friska havsluften och 
det var skönt att somna tidigt där ute.


Och jag sov riktigt länge och så blev det dags för en kopp kaffe och 
en smörgås ute på bastutrappen som leder ner till stranden.
Som jag längtat hela vintern till dessa morgnar på denna trappa!
Längtat att få kisa emot solen och känna den varma sommarvinden.
(Ett korsord eller ett sudaku hör alltid morgnarna till).


Jag satt en bra stund där ute på trappan och kollade fågellivet ute på fjärden.
Här kom en strandskata och landade på en sten ute i vattnet.



Plötsligt kom två änder simmande mot vår brygga. Innan jag fick upp kameran hade
redan frun fått syn på mig och simmade ut mot fjärden igen.
Hannen kollade in mig en extra gång innan även han simmade utåt....


 
På morgonen testade också en av småfåglarna hur det skulle vara att
sätta bo i holken bakom villan. Den flög ut och in i holken, satt en stund
uppe på holkens tak och så in i holken ingen...


 Söndagen bjöd på ett lite molnigare väder, men värmen (över 25 grader) den
kunde vi inte klaga på. På vårarna är det alltid kallare ute vid havet
och lövsprickningen är inte så långt hunnen som på fastlandet.
Men finns det något vackrare är skira björkar som grönskar?
Söndagen fick bli en städdag när jag sprang barfota in och ut i villan.


De små fåglarna (av olika slag) fortsatt sitt kvittrande och 
vackrare sång får man ju leta efter.


Tyvärr hade vi för första gången på årtionden en huggorm på tomten,
men den fick allt flytta på sig, 
för man vill ju inte ha ormar alltför nära husen.


Innan vi åkte hemåt på söndagskvällen fick jag ännu en bild på en koltrast
som samlade byggmaterial (eller är det månne mask?) nere vid bilparkeringen.
Det blev ett underbart veckoslut ute i naturen och vi var ute mest 
hela tiden iklädda shorts och linne 
.... och jag klarade av långt över 15.000 steg per dag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar