måndag 24 september 2018

Hösten är här!

Länge har vi haft sommarvärme denna september, men så idag blev det
betydligt kallare. Hösten har bestämt sig för att knacka på.
Plus 9 grader och nordvästlig virvlande vindar ute på slätten.
Jo, det känns allt lite höstlikt idag.


Trädens löv börjar ändra färg. Många röda färger denna höst.


Den stora rönnen bakom vårt uthus har lyst röd i flera dagar.
Fåglarna har redan haft kalas på de flesta rönnbären.


Trots den torra sommaren finns det massor av svamp detta år.
Och titta här; röd flugsvamp! Två röda och granna svampar!
Den ena flugsvampen är den största jag sett denna höst (jmf min fot).
Jag tyckte att svampen verkligen ville visa upp sig.
"Skryt lagomt", tänkte jag.


Jag gillar inga röda svampar, för mig är det gult som gäller.
Ännu växer fina kantareller överallt.
Så mycket kantareller jag plockat denna september!
Man måste helt enkelt tacka och ta emot när det lyser
gult längs mina stigar i skogen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar