lördag 6 januari 2018

Grytunderlägg av kaffepaket

Årets trettondag blev en pysseldag. Vi "pysseldamer" strålade samman
för lite pyssel eftersom vädret inte var någon höjdare. 
De andra två "kaffepaketsexperterna" bestämde sig för att göra stora
korgar och de började med att sy ihop remsor av sina kaffepaket (på maskin.)
Jag däremot tänkte göra något mera lättlagat. 
Lättlagat är nämligen sådant som jag gillar.
Jag tog alla mina tomma kaffepaket som jag sparat på hela hösten
och så satte jag igång. Grytunderlägg skulle det bli!
Ni vet, sådant kan man aldrig få för mycket av....


Vi började med att fylla hela bordet med de tomma kaffepaketen. 
Vi parade ihop märken och olika färger.


Vissa jobbade på golvet. Här tillsammans med en trött hjälpreda....


För mitt grytunderlägg valde jag ut 8 likadana paket.


Jag såg till att alla paketen var öppna både uppe och nere.


Sedan började jag vika ihop varje paket till remsor. Jag vek ihop två sidor mot varandra,
sedan vek jag ner vardera sidorna åt andra hållet. Se bilden.
 

Så här skall de vikta remsorna se ut.


Här är alla paketen vikta, alla på samma sätt. För att remsorna inte skulle
veckla ut sig satt jag fast ändorna med klädnypor....


.... och nu var det bara att börja fläta ihop remsorna.
Fyra lodräta och fyra vågräta.
Och här kommer det viktiga: de yttersta remsorna (åt alla fyra hållen)
skall vara med de tre kanterna utåt! 


Bra med många klädnypor! Här har jag även satt fast i hörnen.


Nu träder man in varje ytterkant runt den undre paketremsan. 
Obs! Du har tre kanter på paketet och du skall alltid hoppa över två kanter!


Här ser du "hoppa alltid över två", på så sätt flätar man ytterkanten stadig .
Man måste klippa av en bit på varje remsa, innan man trär in den.
Under arbetets gång spänner du remsorna så att underlägget blir fast.



Voilà! 
Sista remsan som jag skall vika in, och så är underlägget klart!


Slutligen fixar man till kanterna och så är första underlägget klart!
Naturligtvis kan man tänka på att göra fint mönster, men på dagens första
tänkte jag inte mönster alls (den andra blev aningen bättre....).
 Lycka till med ditt pyssel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar