torsdag 29 januari 2015

Snart är odlingssäsongen här, ja i alla fall i trädgården på Strömsö!

I dag är det regn och snöblask. Och förstås ishalka igen. 
Suck.....s u c k. . .
För att pigga upp mig och er har jag plockat fram lite 
sensommarfoton. Jag var ute på ett reportagejobb till Strömsö för
att skriva om deras nya tv-program "Trädgården på Strömsö" en dag
när himlens portar hade öppnat sig och regnet vräkte ner. Men vad
gör det, när man är på en ljuvligt inspirerande plats som heter Srömsö!
Ni som följer Strömsö på Facebook vet att idag är det 10 dagar
kvar tills programmet börjar sändas i FST5 eller på webben (Yle Arenan).
Så varsågoda: här kommer lite inspiration inför odlingssäsongen!
(Och det här skriver jag helt osponsorerat).


På en griffeltavla inne i växthuset kan man se var Strömsö 
finns på Finlands-kartan. 



I en av trädgårdarna hade man hämtat inspiration från en fransk köksträdgård,
en "potager". Här odlade man i ett mönster. Grönkålen växte som en mur
kring hela grönsaks- och blomsterodlingen. I sensommarens rotblöta
stortrivdes alla växterna.


Ove Salmela och Alexandra De Paoli dyker ner bland squashen.
Strömsö odlar inte bara i återvinningsmaterial utan också i en upphöjd 
odlingsbädd. En varmbädd med mycket hästgödsel (utan sågspån).



Alexandra kommer in i växthuset med en stor knippe morötter.
Alexandra, som är örtterapeut och journalist, hade dagen innan jag
kom på besök skördat bönar. Nu låg de på tork i ställningen
bakom henne. Lufttorkning var det som gällde.



Det skall verkligen bli roligt att bänka sig framför tv:n och se på när
 Alexandra, Ove, Camilla och Elisabeth gör ett trädgårdsprogram 
för det nordiska klimatet. Det nordliga klimatet som är vårt.
(Psst, programmet börjar sändas åttonde februari!)


6 kommentarer:

  1. Visst brukar programmet gå på svt också ??
    Lite dålig på att se programmet men har hamnat i det nångång i fjol.
    Tror han som var programledare var från Kronoby där jag är född,
    en Granbacka, en musikalisk familj.

    Härliga bilder i skitvädret som råder ute.
    Nu är alla mina fina snöträd borta...suck.

    Tjingelingen från rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Strömsö brukar sändas på SVT. Just nu visar de "Gårdshuset på Strömsö", alltså när de bygger huset. När jag senast pratade med Strömsö-gänget visste de ännu inte om programserien om trädgården skulle säljas till SVT. Jag antar att programmet kommer att visas i SVT om ca ett år. Men alla kan ju se programmen på internet på YLE/Arena från 8.2. Och Ove S är "norrifrån", så du kanske känner honom.

      Radera
  2. Tack Annemo! Fina bilder och fint skrivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alexandra! Jag ser verkligen fram emot att se den nya programserien! (Speciellt hur man skall ta hand om alla grönsaker...)

      Radera
  3. Jag undrar samma som Rantamor om det sänds på svt? Låter intressant det du håller på med . Kramar // Anita :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu sänder SVT "Gårdshuset på Strömsö", alltså när de bygger växthuset. Här i Finland sändes det programmet förra vårvintern. Troligen säljs även "Trädgården på Strömsö" till SVT och kommer då att sändas om ett år. Men internet är ju öppen för hela världen, så programmet kan ses på Yle/Arena från 6.2.2015.

      Radera