tisdag 1 juli 2014

Jordgubbstider

Nu är det jordgubbstider här hos oss. Jag plockar någon liter varje dag ur 
mitt lilla jordgubbsland. Till kvällen blir det dags för goda bakverk med dessa fantastiska bär.
(Fortfarande står jag i landet och mumsar i mig  de stora söta jordgubbarna, 
så där så ingen ser mig....)


I går kväll blev det en krämig jordgubbspaj av lite ingredienser som
jag hade hemma:

100 gr rumsvarmt smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
3 dl vetemjöl

Fyllning:
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula 
1 dl philadelhpiaost
2 dl turkisk yoghurt
färska jordgubbar

Sätt ugnen på 225 grader.
Rör samman smör och socker till en smet. Tillsätt ägget och mjölet.
Platta ut degen och tryck ut den i en pajform. Nagga degen med en 
gaffel och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Blanda under tiden samman socker, vaniljsocker och äggula. Jag tog ett
ankägg, därför blev smeten extra gul. Rör ner osten och yoghurten. Det går
också bra att använda enbart 3 dl creme fraiche. Häll fyllningen i pajskalet.
Dela jordgubbar och tryck ner dem i pajen. Grädda i ca 20 min.

Vi kunde ju inte hålla oss utan mumsade på pajen ungsvarm. Hällde
kall vaniljsås över. Mmmmm....


5 kommentarer:

  1. Jordgubbspaj, så gott! Här blir det nog bara jordgubbar och glass i eftermiddag.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  2. Det vattnas i munnen bara av att läsa receptet.

    SvaraRadera
  3. Det där lät verkligen gott!! Nu har jag ju nyss skördat (eller lillprinsen var det ju...) mina tio plantor, så jag får nog nöja mej med att göra som du, mumsa direkt från plantorna!! Men alla revor som bildas ska planteras, så till nästa år kanske...
    kram kram

    SvaraRadera
  4. Mums ,mums kanske får vi tid att prova den ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Mmm, så gott! Jordgubbar kan jag inte få för mycket av. Det är så gott! :)

    Njut och ha det fint!

    Kram Charlie

    SvaraRadera