onsdag 9 oktober 2013

Höstsysslor

I natt har det regnat. Nu har vi uppehållsväder, men
det är mulet och småruggigt. Höstrusk.
I går hade vi också mulet, men det var varmt och rätt skönt höstväder.
Dags med lite höstfix i trädgården, tänkte jag.
Och fram kom räfsan och snart hade jag en hel del högar
med löv från stora björken.


Naturligtvis hade jag två hjälpredor också. Eller borde jag skriva stjälpredor,
det är väl den rätta benämningen. Herr och Fru Anka var överlyckliga
när de såg mina lövhögar. De skrotade på i varje lövhög....


... för där kunde ju finnas något mumsigt...


... eller så kunde det ju finnas något spännande i gräsmattan där jag just räfsat....
Eller så kunde man springa på stora vägen! Äta lite sandkorn!. Inte illa, tyckte ankorna.
Vi hade rätt roligt, vi tre. Nåja, åtminstone två hade skoj... den tredje
fick ju springa och jaga bort två ankor som spatserade på v-ä-g-e-n....
(där dom inte får vara för det kommer rätt ofta bilar på den där vägen).


I går hann jag också plocka tranbär. Kvällen innan hade sambon
visat mig en mosse, där det fanns massor av bär. Vi gick genom skogen
och jag försökte memorera vägen för att jag skulle hitta själv.


Tryggt att ha en vägvisare. Så igår var det inga problem att hitta rätt!
Utan missöden kom jag till mossen med tranbären.


Nu hade jag gummistövlar på fötterna och kunde vada ut i mossen
till de åtråvärda bären. Det kommer att bli gott med tranbärssylt till vintern.
Eller tranbär som efterrätt, tranbär och kinuskisås
(ni såg väl Halv åtta hos mig på TV4 igår, där gjordes denna efterrätt).


I dag får det bli höstfix inomhus. Det ser ut att vara dags...

Ha en fin höstdag alla ni som tittar in!
Tack för alla fina kommentarer!
Ni förgyller min dag.

2 kommentarer:

  1. Men har du två ankor ???
    Så fina dom är, vankar dom bara ikring hos dig???
    Och tranbär det ska vi också plocka, var å kollade för några dagar sen,
    men vi tyckte att dom ännu var lite ljusa och kartiga,
    men nu börjar det säkert bli mognbad på dom.
    Men idag är det regn å ruks så dom får vara kvar på mossen sin.

    Vi plockar tranbär varje höst,
    så vitaminrikt och gott.
    Kokade tranbär och aroniabär till gelè i helgen, hade i ingefära, nejlika och vaniljstång,
    jädrans gott till kött.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Så fina ankor.. häftigt då de går sådär för sej själv.. men de är kanske lite varstans där de inte skall va? Tranbär är gott...ja jag kollade på halv åtta hos mej... oj haha den där Tapani...men han kan säkert kocka...

    SvaraRadera