torsdag 3 januari 2013

Det finns böcker - och så finns det böcker

Ooooo, jag älskar böcker!
Jag tycker om att läsa.

Måste läsa lite varje kväll, och en liten stund 
in på natten.... När jag och mina barndomsvänner var till 
Stockholm i december, då besökte vi varje bokhandel vi fick
syn på. Bara det att strosa runt i en bokhandel, läsa på baksidan
vad en bok handlar om... ta upp nästa bok, bläddra lite, läsa några ord...
Jo, jag inhandlade en hel del böcker! Det blev pocketböcker, ni vet
det där med lätt bagage... Köpte en del deckare, ifall jag vill känna kalla
kårar längs ryggraden, men också en hel del andra böcker.

Det är inte bara läsandet, det är själva ägandet av boken som också tilltalar mig.
Jag läser mina böcker om och om igen. Ja, det går några år emellan, för då 
hittar man nya vinklingar i boken och det blir spännande på ett annat sätt...

Så äger jag ju en del tjocka böcker också. Böcker med bilder.
Som t.ex. dom här tre intressanta böckerna:


Fornminnen i Österbotten, från neandertalare till sockenbor.
Närhistoria, från 112.000 år före Kristus fram till 1800-talet.
Historia intresserar mig. Tänk att människor levt här i våra trakter
i många årtusenden! Undrar hur de haft det? Vad de tänkt?

Slaget vid Oravais 1808 - 2008. En härlig fotobok från 13-14.9.2008
då man återskapade slaget vid Oravais 200 år tidigare. En historisk
praktbok även denna.


Och slutligen praktverket om konstnärsbröderna von Wright. Vackra 
tavlor målade på 1800-talet, främst med fågelmotiv.
Som den här skickligt målade tornfalken målad av
Wilhelm von Wright.


Det här är böcker jag köpt för många år sedan, men som
jag allt emellanåt tar fram när jag sitter i biblioteket.
Bläddrar... hittar nya, intressanta lärdomar...


2 kommentarer:

  1. Ja, vad vore livet utan böcker. Jag läser varje kväll en bra stund innan jag somnar. På sommaren blir det mer läst på dagarna - på en bänk i parken eller på badstranden.
    Tyvärr har min syn försämrats så pocketböckerna är jobbiga att läsa. Liten och svag text. Det blir ofta på rean i februari som det blir lite inköp.
    Biblioteket besöker jag ofta.
    Nu önskar jag dig en god fortsättning på det nya året.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Sen är det vackert med böcker...!! Jo, jag tycker det är vackert när de täcker en hel bokhylla...Behöver inte vara tunga uppslagsverk, utan bara...böcker!! Jag blir så ledsen när folk slänger sina böcker, har man inte plats, ja men försök åtminstone att förvara dom någonstans, för någon gång så...
    Kram kram

    SvaraRadera